Fag
Trinn
Forfatter
- Anne Tveit (71)
- Liv Guldal (67)
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Lars Gunnar Lingås (37)
- Lucy Hermoza (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (20)
- Cathrine Borchsenius (17)
- Ane Stavrum (16)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Mette Haraldsen (9)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (8)
Nøkkelord
61 treff
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Videregående opplæringVideregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Private helse- og omsorgstjenesterEies av private personer eller firmaer.
-
Brukermedvirkning
Stages 8–10
Artikkel
Universell utformingNorge har lover som pålegger kommunene å sørge for at omgivelsene er tilrettelagt for alle innbyggere. Det kaller vi universell utforming.
-
Kommunisere og samhandle
Stages 8–10
Artikkel
Vi kommuniserer alltidKommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre.
-
Omsorg og service
Stages 8–10
Artikkel
Nærhet i omsorg og serviceDet kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Holdninger til andreÅ være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er.
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Skolefritidsordning (SFO)Et tilbud til elever fra 1. til og med 4. klasse.
-
Hvem er brukerne?
Stages 8–10
Artikkel
Ulike familieformerFlere ulike familiestrukturer i samfunnet.
-
Konflikthåndtering
Stages 8–10
Artikkel
Flere typer konflikterDet er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter.
-
Konflikthåndtering
Stages 8–10
Artikkel
Hva er konflikterEn konflikt er en uenighet som oppleves som vanskelig for dem det gjelder. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter.
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Fritidstilbud for barn og ungeDet finnes mange ulike fritidstilbud til barn og unge.
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)En kommunal og fylkeskommunal rådgivende tjeneste.
-
Etiske dilemma
Stages 8–10
Artikkel
EtikkLæren om rett og galt. Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma.
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
MenneskesynLegg merke til hele mennesket.
-
Hvem er brukerne?
Stages 8–10
Artikkel
Mennesker med nedsatt funksjonsevneUlike former for funksjonsnedsettelse.
-
Aktiviteter for mestring
Stages 8–10
Artikkel
-
Sosial og kulturell kompetanse
Stages 8–10
Artikkel
Utfordringer og muligheter i et flerkulturelt samfunnMøter mellom mennesker fra ulike kulturer bidrar til at vi får større forståelse og toleranse for hverandre. Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn.Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge.
-
Hvem er brukerne?
Stages 8–10
Artikkel
LivsfaseneFra barn til voksen til gammel.
-
Sentralt regelverk
Stages 8–10
Artikkel
Lover i helse- og omsorgssektorenViktig å kjenne til lovverket. Viktig å kjenne til lovverket.Viktig å kjenne til lovverket.
-
Relasjonsferdigheter
Stages 8–10
Artikkel
Samhandlings-kompetanseEvnen til å samarbeide med andre om en oppgave. Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker.Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker.