Hopp til hovedinnhold

Søk

16 treff

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike oppfatninger om helse

    Påvirkes av kultur, religion og tidligere erfaringer. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Holdninger til andre

    Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer og diskriminering

    Uansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Utfordringer med språket

    Norsk er viktig for å bli inkludert i samfunnet. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Utfordringer og muligheter i et flerkulturelt samfunn

    Møter mellom mennesker fra ulike kulturer bidrar til at vi får større forståelse og toleranse for hverandre. Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn.Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er.  Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 8–10

    Artikkel

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • Om Matemagisk

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?

    Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. 

  • Velkommen til Matemagisk 5–7

    Matemagisk 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?

    Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!

  • Terminprøver høst 23

    Terminprøver 8-10

    Artikkel

    Terminprøve 10. trinn høst 2023

    Her finner du filene tilknyttet høstens terminprøve i matematikk. Du kan velge mellom en fleksibel variant og en tradisjonell variant. Les mer om forskjellen i artikkelen.

  • Forberedelsesmateriale 10. trinn

    Terminprøver 8-10

    Læringsløp

    Karens jul

    Denne novellen av Amalie Skram ble opprinnelig gitt ut i julenummeret til den danske avisa Politiken i 1885. Versjonen her er hentet fra Bønn og Anfektelser og andre fortellinger fra 1975.

  • Terminprøve 10. trinn høst 2022

    Terminprøver 8-10

    Læringsløp

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.