Hopp til hovedinnhold

Søk

4868 treff

  • Påvirkning av kroppens signalsystemer

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Diskuter – anabole steroider

    Gå inn på ung.no og velg temaet doping. Her kan du lese om anabole steroider. Hva bør ungdom vite om anabole steroider? Skriv ned fem punkter. Kan dopingmidler ha bivirkninger som er spesifikke for jenter? Finn ut litt om jenter og doping.

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Stages 8–10

    Video

  • Søvn, mosjon og mat

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Før du skal sove

    Tekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?Tekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?

  • Bli en forsker

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Bli en forsker

    Læringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.Læringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.

    mange nysgjerrige barn, ser nærmere på noe foran dem. Et av barna ser gjennom et forstrørrelsesglass.
  • Stråling overfører informasjon

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling overfører informasjon

    I dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunnI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunn

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Mikrober

    Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Men det vil helst gå bra ...

    Avsluttende tekst i læringsløpet "Når ting ikke går som planlagt ...".

  • Energi overalt

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Pendelen

    Her skal du gjennomføre en simulering av en pendelbevegelse – noe som svinger fram og tilbake – og undersøke hva som skjer med energien.

  • Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Balanse

    I denne aktiviteten skal dere utforske balansen og lillehjernens funksjon.

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Undersøk størrelsene tyngde og masse

    I denne aktiviteten skal du bestemme massen til noen gjenstander uten å veie dem. Da trenger du en kraftmåler til å måle tyngden og formelen som viser sammenhengen mellom tyngde, masse og tyngdeakselerasjon, G = m ⋅ g . Tyngdeakselerasjonen er 9,8 m/s 2 .

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Finn ut mer – Isaac Newton

    Sir Isaac Newton gjorde eksperimenter og beregninger og kom fram til det vi kaller Newtons lover – tre lover om krefter. I tillegg oppdaget han for eksempel hvordan tyngdekraften virker for å holde planeter i bane. Det du har lært om krefter i dette kapitlet, var det Newton som kom fram til.

  • Kjemi – stoffer og reaksjoner

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Massebevaring når salt løses i vann

    I denne aktiviteten skal du undersøke om massen til salt bevares når det løser seg i vann.

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Hvilken rakett går lengst?

    I denne aktiviteten skal du lage en rakett som du skal skyte opp, og undersøke hva som får den til å gå lengst.

  • Utforsk!

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Digitalt kapittel

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Kobling av LED-er

    I denne aktiviteten skal du koble sammen LED-er for å undersøke hvordan de virker, og samtidig lære litt om hvordan vi kobler elektroniske kretser.

  • Kjønn og identitet – hvem er jeg?

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Kunnskap er makt

    I denne aktiviteten skal du lese to artikler som tar opp temaet porno. Deretter skal du diskutere innholdet med medelever.

  • Aktiviteter

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

    Quiz-quiz-bytt

    Dette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.

  • Til lærer

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Speeddate

    Oppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.

  • Til lærer

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Fluesmekkeren – om kommunikasjon

    Denne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?