Hopp til hovedinnhold

Søk

1737 treff

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Klimaendringer

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Klimaendringar

    Vêret er det som ventar deg når du går ut døra, som temperatur, skyer, nedbør og vind, mens klimaet er det typiske vêrmønsteret for ein stad over tid. Opp gjennom historia har klimaet variert, og jorda har hatt både varme periodar og istider.

  • Mikrober

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en bakterie? Hva er et virus? Nevn minst en viktig forskjell på bakterier og virus. Hva er en infeksjon? Hva er en zoonose? 

  • Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Oppstart

    Før du leser – oppstartaktivitet fra boka

  • 1 Kunnskap om naturen

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    1 Kunnskap om naturen

    Her finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende . 

  • Stråling – overføring av energi og informasjon

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)

    I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.

  • Løsninger

    Solaris 8–10

    Artikkel

  • 8 Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    8 Informasjonsteknologi og elektronikk

    Her finner du løsningsforslag og kommentarer til oppgaver og aktiviter i kapittel 8. 

  • Energi og krefter holder verden i gang

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Bruk begrepene!

    Bruk fagbegreper når du snakker og skriver om energi og krefter holder verden i gang.

  • Vaksiner

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en vaksine? Hva er hensikten med en vaksine? Hva er barnevaksinasjonsprogrammet?  Hva menes med flokkimmunitet? Hvorfor gir ikke vaksiner fullstendig beskyttelse mot sykdom for alle?

  • 4 Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    4 Nerve- og hormonsystemet

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Stråling fra sola

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Stråling fra sola

    Jorda mottar enorme mengder energi fra sola hver dag i form av sollys som treffer atmosfæren. Men hva er egentlig sollys? Og hvordan kan lys overføre varme fra sola til jorda – en reise på hele 150 millioner km gjennom det iskalde verdensrommet?

  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Finn ut mer – datamaskinens utvikling

    I denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.

  • Hvor mange er det plass til i økosystemet?

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.

  • Elektronikk i informasjonsbehandling

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en elektronisk krets? Hva er en mikroprosessor og en mikrokontroller? Hva er en diode? Hva er en transistor? Hva mener vi med inndata og utdata? Hva betyr det at noe er digitalt? Hvorfor kan mobilen behandle så mange typer informasjon – for eksempel lyd, bilde og tekst?

  • Filmer

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Karbonkretsløpet

    En film om karbonkretsløpet. Karbon er grunnstoffet som er avgjørende for alt liv på jorda, og det vandrer i et konstant kretsløp mellom organisk materie, atmosfæren, havet og jordskorpa. Karbon er grunnstoffet som er avgjørende for alt liv på jorda, og det vandrer i et konstant kretsløp mellom organisk materie, atmosfæren, havet og jordskorpa. 

  • Stråling fra sola

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er sammenhengen mellom energien i en bølge og bølge- lengden? Hvilken farge har synlig lys med kortest og lengst bølgelengde? Hva slags type stråling mottar jorda fra sola, og hva slags type stråling sender jorda ut? Hva må til for at jorda skal holde samme gjennomsnittlige temperatur over tid?

  • Lyd og lys – stråling vi kan oppfatte

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er lyd? På hvilken måte påvirker frekvensen hvordan vi hører lyden? Hva er ultralyd? Hva er synlig lys? Hvorfor oppfatter vi at ulike gjenstander har ulik farge? Gi noen eksempler på ulike typer elektromagnetisk stråling. Hvilke typer EM-stråling kan være skadelige?

  • Å få barn – svangerskap og fødsel

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Å få barn

    Å få barn, eller avkom, er en forutsetning for å føre slekten videre. I motsetning til alle andre dyrearter kan vi mennesker bruke prevensjon og i stor grad bestemme om og når vi vil ha barn. Det gjør at vi kan ha et godt seksualliv selv når vi ikke ønsker å bli foreldre.

    Dataillustrasjon som viser sædceller som svømmer mot en eggcelle.
  • Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Plakat – om hormoner

    I denne aktiviteten skal dere finne ut og lære mer om ulike hormoner i kroppen.