Fag
- Norsk (5103)
- Engelsk (4334)
- Matematikk (4183)
- Naturfag (1793)
- KRLE (1104)
- Tverrfaglig (1013)
- Tysk (1002)
- Religion og etikk (997)
- Samfunnsfag (807)
- Fransk (682)
- Spansk (645)
- Mat og helse (259)
- Kunst og håndverk (211)
- Sosialkunnskap (130)
- Kroppsøving (88)
Trinn
- 10. trinn (2549)
- 8. trinn (2549)
- 9. trinn (2549)
- 5. trinn (2453)
- 6. trinn (2453)
- 7. trinn (2453)
- 1. trinn (1924)
- 2. trinn (1924)
- 3. trinn (1911)
- 4. trinn (1861)
- Vg1 (928)
- Vg3 (100)
- Vg2 (25)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
- Linn Skåber (1)
Nøkkelord
4087 treff
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer vil du finne råd og tips til undervisningen, og mer utdypende innhold om de ulike læringsløpene. I tillegg kan du finne oppgaver og kopioriginaler.
-
1 Kunnskap om naturen
Solaris 8–10
Innholdspakke
1 Kunnskap om naturenHer finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende .
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Solaris 8–10
Artikkel
Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.
-
Etikk
Store spørsmål 8–10
Video
-
4 Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Innholdspakke
4 Nerve- og hormonsystemetLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Fordyp degVelg deg ett bestemt urfolk, og lag en presentasjon av deres religion. Bildet du ser her, er fra Grønland.
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
Finn ut mer – datamaskinens utviklingI denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.
-
Hvor mange er det plass til i økosystemet?
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.
-
Elektronikk i informasjonsbehandling
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er en elektronisk krets? Hva er en mikroprosessor og en mikrokontroller? Hva er en diode? Hva er en transistor? Hva mener vi med inndata og utdata? Hva betyr det at noe er digitalt? Hvorfor kan mobilen behandle så mange typer informasjon – for eksempel lyd, bilde og tekst?
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Fortelle om det til andreLag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 8: "Fortelle om det til andre"Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 8: "Fortelle om det til andre"