Fag
- Norsk (7585)
- Engelsk (7371)
- Matematikk (5527)
- Naturfag (3055)
- Spansk (1733)
- Tysk (1622)
- Samfunnsfag (1565)
- KRLE (1396)
- Religion og etikk (1132)
- Tverrfaglig (1030)
- Sosialkunnskap (875)
- Fransk (682)
- Psykologi (483)
- Historie (343)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- Vg1 (2457)
- 10. trinn (2450)
- 8. trinn (2450)
- 9. trinn (2450)
- Vg2 (1865)
- 1. trinn (1772)
- 2. trinn (1772)
- 3. trinn (1760)
- 4. trinn (1759)
- 5. trinn (1439)
- 6. trinn (1439)
- 7. trinn (1439)
- Vg3 (492)
Forfatter
Nøkkelord
6154 treff
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer vil du finne råd og tips til undervisningen, og mer utdypende innhold om de ulike læringsløpene. I tillegg kan du finne oppgaver og kopioriginaler.
-
1 Kunnskap om naturen
Solaris 8–10
Innholdspakke
1 Kunnskap om naturenHer finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende .
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Solaris 8–10
Artikkel
Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.
-
Godt grep!
Gente 8–10
Innholdspakke
Godt grep!På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.
-
Etikk
Store spørsmål 8–10
Video
-
4 Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Innholdspakke
4 Nerve- og hormonsystemetLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
Velkommen til Naturfag Påbygging
Naturfag Påbygging
Artikkel
VelkommenHer finner du lærestoff til Naturfag Påbygging. Kapittelinndelingen er som i læreboka. Hvert kapittel inneholder blant annet interaktive oppgaver, forsøk og filmer. I tillegg finner du ressurser til utforskende arbeidsmetoder og programmering. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene øverst på denne siden. Twig-filmer ligger nederst på siden.
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Fordyp degVelg deg ett bestemt urfolk, og lag en presentasjon av deres religion. Bildet du ser her, er fra Grønland.
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
Finn ut mer – datamaskinens utviklingI denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.
-
Hvor mange er det plass til i økosystemet?
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.
-
Elektronikk i informasjonsbehandling
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er en elektronisk krets? Hva er en mikroprosessor og en mikrokontroller? Hva er en diode? Hva er en transistor? Hva mener vi med inndata og utdata? Hva betyr det at noe er digitalt? Hvorfor kan mobilen behandle så mange typer informasjon – for eksempel lyd, bilde og tekst?
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Fortelle om det til andreLag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 8: "Fortelle om det til andre"Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 8: "Fortelle om det til andre"
-
Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Artikkel
Plakat – om hormonerI denne aktiviteten skal dere finne ut og lære mer om ulike hormoner i kroppen.
-
Programmering
Solaris 8–10
Artikkel
Om programmering i Solaris 8–10I Solaris 8–10 skal du bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. Det kan for eksempel bety å lage et program som modellerer hvordan en gjærcellepopulasjon vokser, eller å lage en kalkulator som gjør energiberegninger.