Fag
- Engelsk (5810)
- Norsk (4819)
- Matematikk (3459)
- Naturfag (2885)
- Tysk (2511)
- Spansk (2059)
- Samfunnsfag (1793)
- Tverrfaglig (982)
- Fransk (926)
- KRLE (540)
- Psykologi (496)
- Historie (323)
- Informasjonsteknologi (292)
- Samfunnskunnskap (271)
- Mat og helse (260)
Trinn
- 10. trinn (1718)
- 8. trinn (1718)
- 9. trinn (1718)
- 5. trinn (1163)
- 6. trinn (1163)
- 7. trinn (1163)
- Vg1 (933)
- 1. trinn (654)
- 2. trinn (654)
- 3. trinn (638)
- 4. trinn (638)
- Vg3 (391)
- Vg2 (296)
Forfatter
Nøkkelord
3177 treff
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Klimaendringer
Solaris 8–10
Læringsløp
KlimaendringarVêret er det som ventar deg når du går ut døra, som temperatur, skyer, nedbør og vind, mens klimaet er det typiske vêrmønsteret for ein stad over tid. Opp gjennom historia har klimaet variert, og jorda har hatt både varme periodar og istider.
-
Mikrober
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er en bakterie? Hva er et virus? Nevn minst en viktig forskjell på bakterier og virus. Hva er en infeksjon? Hva er en zoonose?
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
1 Kunnskap om naturen
Solaris 8–10
Innholdspakke
1 Kunnskap om naturenHer finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende .
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Solaris 8–10
Artikkel
Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.
-
Vaksiner
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er en vaksine? Hva er hensikten med en vaksine? Hva er barnevaksinasjonsprogrammet? Hva menes med flokkimmunitet? Hvorfor gir ikke vaksiner fullstendig beskyttelse mot sykdom for alle?
-
4 Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Innholdspakke
4 Nerve- og hormonsystemetLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
Stråling fra sola
Solaris 8–10
Læringsløp
Stråling fra solaJorda mottar enorme mengder energi fra sola hver dag i form av sollys som treffer atmosfæren. Men hva er egentlig sollys? Og hvordan kan lys overføre varme fra sola til jorda – en reise på hele 150 millioner km gjennom det iskalde verdensrommet?
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
Finn ut mer – datamaskinens utviklingI denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.
-
Hvor mange er det plass til i økosystemet?
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.
-
Elektronikk i informasjonsbehandling
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er en elektronisk krets? Hva er en mikroprosessor og en mikrokontroller? Hva er en diode? Hva er en transistor? Hva mener vi med inndata og utdata? Hva betyr det at noe er digitalt? Hvorfor kan mobilen behandle så mange typer informasjon – for eksempel lyd, bilde og tekst?
-
Stråling fra sola
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er sammenhengen mellom energien i en bølge og bølge- lengden? Hvilken farge har synlig lys med kortest og lengst bølgelengde? Hva slags type stråling mottar jorda fra sola, og hva slags type stråling sender jorda ut? Hva må til for at jorda skal holde samme gjennomsnittlige temperatur over tid?
-
Lyd og lys – stråling vi kan oppfatte
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hva er lyd? På hvilken måte påvirker frekvensen hvordan vi hører lyden? Hva er ultralyd? Hva er synlig lys? Hvorfor oppfatter vi at ulike gjenstander har ulik farge? Gi noen eksempler på ulike typer elektromagnetisk stråling. Hvilke typer EM-stråling kan være skadelige?
-
Å få barn – svangerskap og fødsel
Solaris 8–10
Læringsløp
Å få barnÅ få barn, eller avkom, er en forutsetning for å føre slekten videre. I motsetning til alle andre dyrearter kan vi mennesker bruke prevensjon og i stor grad bestemme om og når vi vil ha barn. Det gjør at vi kan ha et godt seksualliv selv når vi ikke ønsker å bli foreldre.
-
Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Artikkel
Plakat – om hormonerI denne aktiviteten skal dere finne ut og lære mer om ulike hormoner i kroppen.
-
Prevensjon
Solaris 8–10
Læringsløp
OppgaverOppgaver om prevensjon.
-
Prevensjon
Solaris 8–10
Læringsløp
Hormonelle prevensjonsmidlerDe hormonelle prevensjonsmidlene inneholder hormoner som etterlikner kvinnens naturlige kjønnshormoner – østrogen og progesteron. Det er disse hormonene som styrer den naturlige menstruasjonssyklusen.
-
Programmering
Solaris 8–10
Artikkel
Om programmering i Solaris 8–10I Solaris 8–10 skal du bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. Det kan for eksempel bety å lage et program som modellerer hvordan en gjærcellepopulasjon vokser, eller å lage en kalkulator som gjør energiberegninger.
-
Klimaendringer
Solaris 8–10
Læringsløp
Variasjoner i solinnstrålingVi som lever på den nordlige halvkula, merker godt at solinnstrålingen her er mindre på vinteren enn på sommeren. Men når det er vinter her i nord, er det sommer på den sørlige halvkula. Totalt sett mottar jorda omtrent like mye energi hver dag gjennom hele året.