Fag
- Engelsk (2622)
- Norsk (1538)
- Matematikk (1186)
- Naturfag (1161)
- Tverrfaglig (845)
- Samfunnsfag (715)
- Tysk (564)
- Spansk (293)
- KRLE (277)
- Kunst og håndverk (156)
- Mat og helse (102)
- Kroppsøving (31)
- Musikk (27)
- Sosialkunnskap (2)
Trinn
- Vg1 (2132)
- 10. trinn (1717)
- 8. trinn (1717)
- 9. trinn (1717)
- 5. trinn (1161)
- 6. trinn (1161)
- 7. trinn (1161)
- Vg3 (99)
- 1. trinn (76)
- 2. trinn (76)
- 3. trinn (63)
- 4. trinn (63)
- Vg2 (4)
Nøkkelord
1161 treff
-
Oppstart – Krefter i naturen
Solaris 5–7
Læringsløp
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva kan du nå?Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene. Gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemiske reaksjoner er nyttigeUten stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet.
-
Dyreliv i nord
Solaris 5–7
Læringsløp
Pattedyr i nordPattedyrene oter, brunbjørn og elg er del av det biologiske mangfoldet nord for polarsirkelen. Hva vet du om disse pattedyrene fra før av?
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
SammendragLes sammendraget og se på bildene. Tenk over og snakk om hva dere kan om temaet Kjennetegn på liv .
-
De prikkete bergartene
Solaris 5–7
Læringsløp
Historien til de prikkete bergarteneNoen bergarter er prikkete. Prikkene kan være store eller små, runde eller avlange.
-
Krefter forandrer landskapet
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva viser figuren?Hva forteller denne figuren om hvordan vann og is kan påvirke stein?
-
Oppstart – Dyregrupper og særtrekk
Solaris 5–7
Læringsløp
Viktige ordOppgave hvor man forklarer hva ordene i temaet Dyregrupper og særtrekk betyr.
-
Matemagisk 5–7
Solaris 8–10
Artikkel
Årets julekalenderBli med på årets julekalender i Aunivers! Hver skoledag vil det åpnes en ny luke med morsomme aktiviteter du kan gjøre sammen med klassen din! Trykk her for å komme til julekalenderen
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Bruk de viktige ordeneOppgave hvor du kan trene på de viktige ordene i Systemene i og rundt oss .
-
Leddyr
Solaris 5–7
Læringsløp
Edderkoppdyr og særtrekkSe nøye på de tre bildene. Jobb deretter med oppgavene nedenfor
-
Kjemisk energi
Solaris 5–7
Læringsløp
Energi i matenSamle noen utvalgte matvarer eller ta bilde av , for eksempel yoghurt, kjeks, havregryn og sjokolade. Studer varedeklarasjonen og finn ut hvor mye energi maten inneholder. Hvor blir det av energien i maten vi spiser? Hvordan kan vi vite hvor energien blir av?
-
Solaris 5–7
Solaris 5–7
Artikkel
Nye fagforsiderVi har laget nye fagforsider til alle våre læremidler, så det skal bli enda mer oversiktlig for deg på Aschehoug Univers.
-
Alle må ha mat
Solaris 5–7
Læringsløp
ProteinerHvilke matvarer inneholder proteiner og hvorfor er proteiner viktig for kroppen?
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Bruk de viktige ordeneJobb sammen i grupper på to–tre elever.
-
Landskapets hemmeligheter
Solaris 5–7
Artikkel
Hvordan ble landskapet der jeg bor til?Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
BlomsterbukettenForsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.
-
Solaris 5–7
Solaris 5–7
Artikkel
Turbandagen 15. april!Fordommene våre kan ofte dreie seg om noe som er synlig ved den gruppen vi har fordommer mot. Et eksempel på dette kan være kulturelle og religiøse hodeplagg. Turbandagen er en markering som skal skape åpenhet og gi kunnskap om et av hodeplaggene som møter en del fordommer, nemlig turbanen.
-
Strålingsenergi
Solaris 5–7
Læringsløp
Data til ballongforsøketBruk det du nå har lært om strålingsenergi og let etter data som kan forklare observasjonene fra ballongforsøket.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Lag dine egne næringskjederBruk bildet til å sette sammen dine egne næringskjeder.