Fag
- Engelsk (5068)
- Norsk (2863)
- Naturfag (2129)
- Matematikk (1969)
- Spansk (1616)
- Tysk (1459)
- Helse- og oppvekstfag (1176)
- Samfunnsfag (1006)
- Tverrfaglig (827)
- Psykologi (493)
- Kjemi (390)
- KRLE (308)
- Historie (286)
- Informasjonsteknologi (284)
- Samfunnskunnskap (247)
Trinn
- 10. trinn (2623)
- 8. trinn (2623)
- 9. trinn (2623)
- 5. trinn (1400)
- 6. trinn (1400)
- 7. trinn (1400)
- Vg1 (1299)
- Vg2 (723)
- 1. trinn (650)
- 2. trinn (650)
- 3. trinn (637)
- 4. trinn (637)
- Vg3 (565)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Anne Tveit (1)
- Liv Guldal (1)
Nøkkelord
3264 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Forsøk
Naturfag SF
Artikkel
1. Molekylmodeller av næringsstoffeneIngreszsz
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Utforsk!
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Mikroorganismer og helse
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
VirusDu har sikkert hørt at noen sykdommer skyldes virus, mens andre skyldes bakterier. Selv om både bakterier og virus kan gi sykdom, er det stor forskjell på hvordan de er bygget opp og formerer seg. Se hvordan virus formerer seg, og hvilke utfordringer virusinfeksjoner som kan spre seg raskt i hele verden, gir.Se hvordan virus formerer seg, og hvilke utfordringer virusinfeksjoner som kan spre seg raskt i hele verden, gir.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Lyd og akustikk
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
BølgefenomenerOm du er utendørs, kan du rope mot en fjellvegg og høre ekko. Dette er refleksjon av lyd. Refleksjon er ett av mange bølgefenomener.Om du er utendørs, kan du rope mot en fjellvegg og høre ekko. Dette er refleksjon av lyd. Refleksjon er ett av mange bølgefenomener.
-
Stoffer og stoffblandinger
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
Kremer er emulsjonerKremer er laget ved å blande fettstoffer (smeltet fett eller olje) og vann. Men vann og fett blander seg ikke, så hvordan løser man det?
-
Aktiviteter
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
Silent discussionBruk denne aktiviteten til refleksjon og utforsking. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, det gir elevene litt tid til å tenke før de svarer.
-
Aktiviteter
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
SpeeddateElevene øver seg på å snakke med hverandre om et bestemt tema.
-
Velkommen til Naturfag Påbygging
Naturfag Påbygging
Artikkel
VelkommenHer finner du lærestoff til Naturfag Påbygging. Kapittelinndelingen er som i læreboka. Hvert kapittel inneholder blant annet interaktive oppgaver, forsøk og filmer. I tillegg finner du ressurser til utforskende arbeidsmetoder og programmering. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene øverst på denne siden. Twig-filmer ligger nederst på siden.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Utforsk!
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
Svevning.
-
Aktiviteter
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
StjerneBygg en stjerne ved å sette trekantbiter med begreper mot tilhørende forklaringer. Denne aktiviteten egner seg bra til innlæring av begreper.
-
Livsløp og bærekraftig utvikling
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
Bærekraftig utviklingBærekraftig utvikling handler om at vi må ta vare på naturen, at vi bør ha en rettferdig verdensøkonomi, og at alle mennesker har rett til en trygg framtid.Bærekraftig utvikling handler om at vi må ta vare på naturen, at vi bør ha en rettferdig verdensøkonomi, og at alle mennesker har rett til en trygg framtid.
-
Utforsk!
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Livsløp og bærekraftig utvikling
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
LivsløpsanalyseProduksjon, transport og bruk av produkter og materialer påvirker miljøet. En livsløpsanalyse hjelper oss med å undersøke hvor stor miljøpåvirkningen er. Produksjon, transport og bruk av produkter og materialer påvirker miljøet. En livsløpsanalyse hjelper oss med å undersøke hvor stor miljøpåvirkningen er.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Eksoterme og endoterme reaksjonerKjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Hardt og bløtt vannI vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.
-
Forsøk
Naturfag for yrkesfag
Innholdspakke
ForsøkHer finner du fullstendige forsøksbeskrivelser. I hvert av forsøkene finner du også informasjon om risikovurdering og avfallshåndtering . Her finner du også en samling av Utforsk! fra det digitale kapitlet.Her finner du fullstendige forsøksbeskrivelser. I hvert av forsøkene finner du også informasjon om risikovurdering og avfallshåndtering . Her finner du også en samling av Utforsk! fra det digitale kapitlet.