Hopp til hovedinnhold

Søk

32 treff

  • Jorda og sola

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hva er et år?

    Artikkel om hva ett år er.Artikkel om hva ett år er.

    Thumbnail.
  • Landskapets hemmeligheter

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan ble landskapet der jeg bor til?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Blomsterbuketten

    Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.

    Thumbnail.
  • Hva må til for at noe kan leve?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva må til for at noe kan leve?

    Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.Et læringsløp om hva som gjør at noe kan leve på jorda.

    Thumbnail.
  • Mars – den røde planeten

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Mars – den røde planeten

    Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Hva er liv?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva er liv?

    Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Presentasjon om bergartene

    Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.

    Thumbnail.
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .

  • Spor etter isen

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Spor etter isen

    Læringsløp om hvordan isen har formet og etterlatt seg spor i landskapet. Elevene skal lage en modell av en isbre.Læringsløp om hvordan isen har formet og etterlatt seg spor i landskapet. Elevene skal lage en modell av en isbre.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Jorda og sola .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Jorda og sola .

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag modell for en planet

    Lag en modell eller en tegning for en annen planet enn jorda.

    Thumbnail.
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Oppstart – Sola og planetene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Sola og planetene

    Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .

    Jente i romskip på vei ut i verdensrommet. Ser månen og en romstasjon. Skimter jorda.
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Steinene forteller

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Bli kjent med tre mineraler

    En artikkel om mineraler.En artikkel om mineraler.

  • Kjennetegn på liv

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan vet vi det?

    Elevene skal lære om hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg gjennom tekster og aktiviteter om vitenskapsfolk som lever og har levd. Her er det Johann Baptista van Helmont det skal handle om. Han var en flamsk lege, kjemiker og naturfilosof. I denne artikkelen kan vi lese om hvordan han forsøkte å finne ut hva en plante trenger for å vokse.Elevene skal lære om hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg gjennom tekster og aktiviteter om vitenskapsfolk som lever og har levd. Her er det Johann Baptista van Helmont det skal handle om. Han var en flamsk lege, kjemiker og naturfilosof. I denne artikkelen kan vi lese om hvordan han forsøkte å finne ut hva en plante trenger for å vokse.

  • Dag og natt

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Dag og natt

    Læringsløp om hvorfor det blir dag og natt, med artikler og en utforskende aktivitet.Læringsløp om hvorfor det blir dag og natt, med artikler og en utforskende aktivitet.

    Thumbnail.
  • Oppstart – Landskapets hemmeligheter

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Landskapets hemmeligheter

    Oppstartsløp til temaet Landskapets hemmeligheter.Oppstartsløp til temaet Landskapets hemmeligheter.

    Oppstart_Landskapets hemmeligheter_thumb.png