Hopp til hovedinnhold

Søk

1130 treff

  • Oppstart – Krefter i naturen

    Solaris 5–7

    Læringsløp

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva kan du nå?

    Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene. Gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.

    Thumbnail.
  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemiske reaksjoner er nyttige

    Uten  stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet. 

  • Dyreliv i nord

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Pattedyr i nord

    Pattedyrene oter, brunbjørn og elg er del av det biologiske mangfoldet nord for polarsirkelen. Hva vet du om disse pattedyrene fra før av? 

    Pattedyr_thumb.png
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Sammendrag

    Les sammendraget og se på bildene. Tenk over og snakk om hva dere kan om temaet Kjennetegn på liv . 

    Thumbnail.
  • De prikkete bergartene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Historien til de prikkete bergartene

    Noen bergarter er prikkete. Prikkene kan være store eller små, runde eller avlange. 

  • Krefter forandrer landskapet

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva viser figuren?

    Hva forteller denne figuren om hvordan vann og is kan påvirke stein?

  • Oppstart – Dyregrupper og særtrekk

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Viktige ord

    Oppgave hvor man forklarer hva ordene i temaet Dyregrupper og særtrekk betyr.

    Thumbnail.
  • Matemagisk 5–7

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Årets julekalender

    Bli med på årets julekalender i Aunivers! Hver skoledag vil det åpnes en ny luke med morsomme aktiviteter du kan gjøre sammen med klassen din! Trykk her for å komme til julekalenderen

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Bruk de viktige ordene

    Oppgave hvor du kan trene på de viktige ordene i Systemene i og rundt oss .

  • Leddyr

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Edderkoppdyr og særtrekk

    Se nøye på de tre bildene. Jobb deretter med oppgavene nedenfor

  • Kjemisk energi

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Energi i maten

    Samle noen utvalgte matvarer eller ta bilde av , for eksempel yoghurt, kjeks, havregryn og sjokolade.  Studer varedeklarasjonen og finn ut hvor mye energi maten inneholder.  Hvor blir det av energien i maten vi spiser?   Hvordan kan vi vite hvor energien blir av?  

    Thumbnail.
  • Solaris 5–7

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Nye fagforsider

    Vi har laget nye fagforsider til alle våre læremidler, så det skal bli enda mer oversiktlig for deg på Aschehoug Univers. 

  • Alle må ha mat

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Proteiner

    Hvilke matvarer inneholder proteiner og hvorfor er proteiner viktig for kroppen?

    Bilde tatt ovenfra av skåler og poser med ulike typer belgfrukter, bønner og linser.
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Bruk de viktige ordene

    Jobb sammen i grupper på to–tre elever. 

    Thumbnail.
  • Landskapets hemmeligheter

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan ble landskapet der jeg bor til?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Blomsterbuketten

    Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.

    Thumbnail.
  • Solaris 5–7

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Turbandagen 15. april!

    Fordommene våre kan ofte dreie seg om noe som er synlig ved den gruppen vi har fordommer mot. Et eksempel på dette kan være kulturelle og religiøse hodeplagg. Turbandagen er en markering som skal skape åpenhet og gi kunnskap om et av hodeplaggene som møter en del fordommer, nemlig turbanen. 

  • Strålingsenergi

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Data til ballongforsøket

    Bruk det du nå har lært om strålingsenergi og let etter data som kan forklare observasjonene fra ballongforsøket.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag dine egne næringskjeder

    Bruk bildet til å sette sammen dine egne næringskjeder.

    Thumbnail.