Fag
- Engelsk (3349)
- Norsk (2892)
- Spansk (1621)
- Matematikk (1501)
- Tysk (1466)
- Naturfag (1165)
- Samfunnsfag (1010)
- Tverrfaglig (845)
- Psykologi (497)
- Informasjonsteknologi (292)
- KRLE (280)
- Historie (272)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Kjemi (194)
Trinn
- 10. trinn (1717)
- 8. trinn (1717)
- 9. trinn (1717)
- 5. trinn (1161)
- 6. trinn (1161)
- 7. trinn (1161)
- Vg1 (924)
- Vg3 (99)
- 1. trinn (76)
- 2. trinn (76)
- 3. trinn (63)
- 4. trinn (63)
- Vg2 (4)
Nøkkelord
1165 treff
-
Oppstart – Dyregrupper og særtrekk
Solaris 5–7
Læringsløp
Viktige ordOppgave hvor man forklarer hva ordene i temaet Dyregrupper og særtrekk betyr.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Bruk de viktige ordeneOppgave hvor du kan trene på de viktige ordene i Systemene i og rundt oss .
-
Leddyr
Solaris 5–7
Læringsløp
Edderkoppdyr og særtrekkSe nøye på de tre bildene. Jobb deretter med oppgavene nedenfor
-
Hjulet
Solaris 5–7
Læringsløp
HjuletHjulet er en av menneskenes største oppfinnelser, og det er mange ulike hjul rundt deg hver eneste dag. Hvor mange typer hjul har du sett i dag?
-
Leddyr
Solaris 5–7
Læringsløp
InsekterI de neste delene skal du jobbe med gruppen insekter gjennom aktiviteter og tekst.
-
Kjemisk energi
Solaris 5–7
Læringsløp
Energi i matenSamle noen utvalgte matvarer eller ta bilde av , for eksempel yoghurt, kjeks, havregryn og sjokolade. Studer varedeklarasjonen og finn ut hvor mye energi maten inneholder. Hvor blir det av energien i maten vi spiser? Hvordan kan vi vite hvor energien blir av?
-
Systemer som styrer og kontrollerer
Gente 8–10
Læringsløp
NervesystemetNervesystemet er et system hos dyr som blant annet styrer og kontrollerer aktiviteten i organer ved hjelp av elektriske signaler.
-
Alle må ha mat
Solaris 5–7
Læringsløp
ProteinerHvilke matvarer inneholder proteiner og hvorfor er proteiner viktig for kroppen?
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Bruk de viktige ordeneJobb sammen i grupper på to–tre elever.
-
Landskapets hemmeligheter
Solaris 5–7
Artikkel
Hvordan ble landskapet der jeg bor til?Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.
-
Matemagisk 5–7
Solaris 8–10
Artikkel
Årets julekalenderBli med på årets julekalender i Aunivers! Hver skoledag vil det åpnes en ny luke med morsomme aktiviteter du kan gjøre sammen med klassen din! Trykk her for å komme til julekalenderen
-
Gravitasjonskraften
Solaris 5–7
Læringsløp
Snakk sammenTenk deg at du hopper på en trampoline, og så plutselig slutter gravitasjonskraften å virke. Hva tror du skjer da?
-
Solaris 5–7
Solaris 5–7
Artikkel
Nye fagforsiderVi har laget nye fagforsider til alle våre læremidler, så det skal bli enda mer oversiktlig for deg på Aschehoug Univers.
-
De prikkete bergartene
Solaris 5–7
Læringsløp
Historien til de prikkete bergarteneNoen bergarter er prikkete. Prikkene kan være store eller små, runde eller avlange.
-
Krefter forandrer landskapet
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva viser figuren?Hva forteller denne figuren om hvordan vann og is kan påvirke stein?
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Ti spørsmålMålet med denne oppgaven er å bruke eksempler på særtrekk for å finne ut hvilket dyr dere tenker på før det er stilt ti spørsmål.
-
Areal og omkrets av rektangler
Solaris 8–10
Læringsløp
Ulike rektangler med samme arealLag så mange ulike rektangler som mulig som har areal 20 ruter.
-
Oppstart - Blod og luft
Solaris 5–7
Læringsløp
Blod og luftIntroduksjonstekst til Blod og luft og presentasjon av viktige ord.Introduksjonstekst til Blod og luft og presentasjon av viktige ord.
-
Gravitasjonskraften
Solaris 5–7
Læringsløp
Gravitasjonskraften styrker skjelettetPå en romstasjon i verdensrommet kjenner vi ikke gravitasjonskraften. Vi sier at vi er vektløse. Vi får svake muskler og mindre beinmasse i kroppen ved å bo i i lengre tid.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva kan du nå?Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene. Gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.