Fag
- Engelsk (3395)
- Norsk (3362)
- Matematikk (2285)
- Naturfag (1816)
- Tysk (1057)
- Samfunnsfag (797)
- Fransk (682)
- Spansk (593)
- Tverrfaglig (530)
- Psykologi (483)
- Religion og etikk (383)
- Historie (342)
- Informasjonsteknologi (292)
- KRLE (258)
- Kjemi (193)
Trinn
- 1. trinn (3043)
- 2. trinn (3043)
- 3. trinn (3043)
- 4. trinn (3043)
- 10. trinn (2054)
- 8. trinn (2054)
- 9. trinn (2054)
- Vg2 (1246)
- 5. trinn (1189)
- 6. trinn (1189)
- 7. trinn (1189)
- Vg3 (1148)
- Vg1 (850)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Hege Siri (4)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- André Bjerke (3)
- Elwyn Brooks White (3)
- Halldis Moren Vesaas (3)
- Linn Skåber (3)
- Amalie Skram (2)
- Asbjørn Lerø Kongsnes (2)
- Cecil Bødker (2)
- Cezinando (Kristoffer Cezinando Karlsen) (2)
- Fredrik Strohkirchen (2)
- Gulraiz Sharif (2)
- Inger Johanne Sæterbakk (2)
Nøkkelord
3202 treff
-
Regnestrategier
Matemagisk 8–10
Læringsløp
MultiplikasjonHvilke regnestrategier velger du når du multipliserer? Argumenter for valgene dine, og forklar de ulike regnemåter.
-
Negative tall
Matemagisk 8–10
Læringsløp
Addisjon og subtraksjonHer lærer du å legge til og trekke fra negative tall.
-
Negative tall
Matemagisk 8–10
Læringsløp
Hva er negative tall?De negative tallene ligger til venstre for 0 på tallinja.
-
Grunnleggende sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Læringsløp
Sannsynligheten for en hendelseKort fortalt En hendelse består av ett eller flere utfall. Du trekker ett kort fra en kortstokk. Et eksempel på et mulig utfall er at du trekker hjerter ess. Et eksempel på en hendelse er at du trekker en hjerter.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Innholdspakke
UndervisningsoppleggHer har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.
-
Figurtall
Matemagisk 8–10
Læringsløp
Å utforske mønstre 2Å utforske mønstre.
-
Trinn 4: Å løse likninger med parenteser
Matemagisk 8–10
Læringsløp
Oppsummering av trinn 1 til trinn 4Lag en oppsummering av fagstoffet på trinn 1 til 4.
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video
-
Kjemi 2
Kjemi 1–2
Artikkel
Nanoteknologi – hva er det?Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Målenheter
Matemagisk 8–10
Læringsløp
Følg stienI Følg stien jobber du videre med tema som du har jobbet med i fellesskap. Her trener du på én ting om gangen. Følg stien dekker det mest sentrale faginnholdet.
-
Fordypningsoppgaver
Psykologi 1–2
Artikkel
BoyhoodSe filmen «Boyhood» og svar deretter på spørsmålene.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Video
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnetAlle vet at det er galt å mobbe. Likevel blir 50 000 barn og unge i Norge mobbet av sine medelever.
-
Del 1
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
KrukkemetodenSamfunnsvitenskapelig teori, metode og kildebruk
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Del 3
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
KrukkemetodenKulturforståelse og interkulturell kompetanse
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Strøm og følelserForskerne bak et treårig forskningsprosjekt fastslår at det er følelsene som avgjør hvordan du velger når du vil spare strøm. De finner også at folk har en tendens til å engasjere seg mer i fornybare energiløsninger, hvis det de gjør er synlig på sosiale medier. Særlig menn lar seg styre av følelsene. Hvordan vil du forklare disse funnene, ut fra sosiologisk teori? Les mer på forskning.no
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Ivan Pavlov: Klassisk betingingIvan Pavlovs (1849–1936) eksperiment, som viser hvordan vi lærer gjennom assosiasjoner, er et av de mest kjente eksperimentene i psykologihistorien.