Fag
- Engelsk (5892)
- Norsk (4914)
- Matematikk (3536)
- Naturfag (2882)
- Tysk (2453)
- Spansk (2113)
- Samfunnsfag (1764)
- Tverrfaglig (1000)
- Fransk (920)
- KRLE (538)
- Psykologi (497)
- Historie (324)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (261)
- Religion og etikk (253)
Trinn
- 2. trinn (6322)
- 1. trinn (6321)
- 3. trinn (6310)
- 4. trinn (6309)
- 10. trinn (5937)
- 8. trinn (5937)
- 9. trinn (5937)
- 5. trinn (5049)
- 6. trinn (5049)
- 7. trinn (5049)
- Vg1 (3843)
- Vg2 (2629)
- Vg3 (2029)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Lucy Hermoza (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (20)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Demian Vitanza (8)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (8)
- Hege Siri (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Roald Dahl (7)
- Amalie Skram (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
Nøkkelord
- Livsmestring (167)
- demokrati og medborgerskap (142)
- engelskspråklige land (123)
- English speaking countries (116)
- folkehelse og livsmestring (112)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- lyrikk (98)
- elevark (97)
- printable (97)
- Folkehelse og livsmeistring (96)
- bærekraftig utvikling (88)
- lærerveiledning (88)
- lærerressurs (85)
- språklæring (84)
13222 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
ByenHer kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
-
Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - ProsentregningHva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Bruk nynorsk
Fabel 8–10
Artikkel
PronomenPronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Har du bestemt deg?Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
BåtenDiskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
-
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
16 Pytagoras' setning og formlikhet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
16 Pytagoras' setning og formlikhetI kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.
-
Dikt og sangtekster
Fabel 8–10
Innholdspakke
Dikt og sangtekster«hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel .
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
16C Formlikhet og kongruensLæringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.
-
Bygg opp en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
Bygg opp en fortellingDa Knut Hamsun hadde fått ideen til fortellingen «En ganske alminnelig flue», lagde han helt sikkert en plan for teksten. På den tiden fantes det ikke pc-er, så han skrev for hånd.
-
To tekster om pandemi
Fabel 8–10
Læringsløp
SignalordOrdene som forfatteren velger, kan inneholde nøkler til å forstå handlingen. Noen ord kan være som signaler til leseren. For å forstå det som ligger mellom linjene i teksten, må vi prøve å forstå hva disse ordene kan bety.
-
Statistikk
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - StatistikkHva ser dere på bildet? Hvor mange dager i løpet av en måned blåser det mye der dere bor? Hvor mange dager i løpet av en måned regner det der dere bor? Hvor mye regn kan komme i løpet av en dag der dere bor? Hva er den høyeste temperaturen som er målt der dere bor?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Livredd for å leve, dødsredd for å døHva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?
-
The Dragon and Saint George
Stages 8–10
Læringsløp
Starting pointHere are some keywords from the story. Translate each word into Norwegian. Then work with a partner and explain the words to each other in English. saint – cave – lagoon – vapour – luncheon commotion – lottery – stench – weep
-
Geometri og måling
Matemagisk 8–10
Artikkel
Standardform: Hvor mye veier internett?Hva er den sammenlagte vekten av all informasjonen som finnes på Internett? For å regne ut dette, må matematikerne se på de minste partiklene som finnes i verdensveven, nemlig elektroner.
-
Si det
Fabel 8–10
Artikkel
Edith forklarer hva etos, logos og patos erEdith Amalie Lindtner forklarer hva etos, logso og patos er.
-
Born a Crime
Stages 8–10
Læringsløp
Starting PointFind and watch a video clip where Trevor Noah explains why he was “born a crime”. Then explain to a partner in your own words how Noah was born a crime. Then do the task below.