Fag
- Engelsk (4325)
- Norsk (4277)
- Matematikk (3018)
- Naturfag (1686)
- Spansk (1509)
- Helse- og oppvekstfag (1210)
- Tysk (930)
- Religion og etikk (899)
- KRLE (893)
- Tverrfaglig (861)
- Psykologi (497)
- Kjemi (394)
- Samfunnsfag (352)
- Historie (297)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- Vg2 (2065)
- Vg1 (1546)
- 5. trinn (1241)
- 6. trinn (1241)
- 7. trinn (1241)
- 8. trinn (1159)
- 10. trinn (1154)
- 9. trinn (1154)
- 1. trinn (1127)
- 2. trinn (1127)
- 3. trinn (1112)
- 4. trinn (1061)
- Vg3 (586)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Demian Vitanza (1)
Nøkkelord
3196 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Joes kjøkken
Mat og helse 1–7
Læringsløp
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Om livskvalitet og lykkeKan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Mennesket er et sosialt vesenHer kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode.
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Makt og ytringsfrihetI denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Influenserbransjen og «Sunn fornuft-plakaten»Følger du en influenser på sosiale medier? Har du eventuelt tenkt på i hvilken grad hun eller han påvirker deg på noen måte? For å få vite mer kan du sette deg inn i bransjens egne retningslinjer for sunn kroppsblogging og se et debattprogram eller en dokumentar om temaet.
-
Joes kjøkken
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Ulik smakTekst i læringsløpet "Joes kjøkken"Tekst i læringsløpet "Joes kjøkken"
-
Burgerskolen
Mat og helse 1–7
Innholdspakke
BurgerskolenI temaet "Burgerskolen" blir du ekspert på matretten burger. I møte med ulike typer burgere lærer du om næringsstoffer, vitaminer og mineraler og hva kroppen trenger av næring. Du skal selvsagt også få lage, og ikke minst spise, din egen burger! Idé og manus: Sanna Skulstad Dregelid og Silje Hauge
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Grunner til å plukke bærTekst i læringsløpet "På bærtur"Tekst i læringsløpet "På bærtur"
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
PrisvinnerneHer kan dere lese om de to journalistene som har vunnet Nobels fredspris for 2021.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Quiz–quiz–bytt: Internasjonale forholdDette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.
-
1 Identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
1 Identitet og kulturEleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.