Fag
- Engelsk (5920)
- Norsk (5312)
- Matematikk (3769)
- Naturfag (2734)
- Spansk (1762)
- Tysk (1438)
- Helse- og oppvekstfag (1210)
- KRLE (1155)
- Samfunnsfag (1011)
- Tverrfaglig (845)
- Religion og etikk (753)
- Samfunnskunnskap (249)
- Fransk (238)
- Kjemi (200)
- Geografi og geofag (161)
Trinn
- 10. trinn (2533)
- 8. trinn (2533)
- 9. trinn (2533)
- Vg2 (2071)
- 5. trinn (2044)
- 6. trinn (2044)
- 7. trinn (2044)
- Vg1 (1987)
- 1. trinn (1252)
- 2. trinn (1252)
- 3. trinn (1237)
- 4. trinn (1186)
- Vg3 (337)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas Føllesdal (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (105)
- folkehelse og livsmestring (75)
- Folkehelse og livsmeistring (64)
- Ytringsfrihet (43)
- samtale (43)
- reflektere (42)
- utforsk (40)
- Engelsk (37)
- bærekraftig utvikling (37)
- demokrati og medborgarskap (36)
- skrive (27)
- Ytringsfridom (25)
- livsmestring (24)
- konsentrasjon (23)
- psykisk helse (23)
4234 treff
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metodeI de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Mennesket er et sosialt vesenHer kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode.
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Makt og ytringsfrihetI denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?
-
Fredsprisen til journalister
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
PrisvinnerneHer kan dere lese om de to journalistene som har vunnet Nobels fredspris for 2021.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Quiz–quiz–bytt: Internasjonale forholdDette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.
-
1 Identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
1 Identitet og kulturEleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.
-
Fremmedkrigere
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Aktivt klasserom – Møte på midtenEtter at klassen har lest utdragene og sett filmene, kan du velge hvilke spørsmål under du skal bruke i Møte på midten.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 9
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lær fagbegrepene i kapittel 9Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.
-
4 Verdenssamfunnet
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
4 VerdenssamfunnetEleven skal kunne: gjøre greie for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt og globalt. utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper. drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv.Eleven skal kunne: gjøre greie for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt og globalt. utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper. drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 1
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Test deg selvSvar på spørsmålene under. NB! Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 3
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Test deg selvSvar på spørsmålene under. NB! Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka.