Hopp til hovedinnhold

Søk

4250 treff

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Hva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?

  • Artikler

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Smartklokkeinvasjonen

    Nye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .

  • Samisk identitet og kultur

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Tabu-kort

    Kort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Hvorfor trenger vi å høre til?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Mennesket er et sosialt vesen

    Her kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode. 

  • Fredsprisen til journalister

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Makt og ytringsfrihet

    I denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.

  • Menneskerettigheter

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?

    Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?

  • Fredsprisen til journalister

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Prisvinnerne

    Her kan dere lese om de to journalistene som har vunnet Nobels fredspris for 2021.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Quiz–quiz–bytt: Internasjonale forhold

    Dette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.

  • 1 Identitet og kultur

    Fokus Samfunnskunnskap

    Innholdspakke

    1 Identitet og kultur

    Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.

  • Fremmedkrigere

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Aktivt klasserom – Møte på midten

    Etter at klassen har lest utdragene og sett filmene, kan du velge hvilke spørsmål under du skal bruke i Møte på midten.

    Elever sitter rundt et bord og leser sammen.
  • Lær fagbegrepene i kapittel 9

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Lær fagbegrepene i kapittel 9

    Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.

  • 4 Verdenssamfunnet

    Fokus Samfunnskunnskap

    Innholdspakke

    4 Verdenssamfunnet

    Eleven skal kunne: gjøre greie for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt og globalt. utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper. drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv.Eleven skal kunne: gjøre greie for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt og globalt. utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper. drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv.

  • Lær fagbegrepene i kapittel 1

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Test deg selv

    Svar på spørsmålene under. NB!  Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka. 

  • Lær fagbegrepene i kapittel 3

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Test deg selv

    Svar på spørsmålene under. NB!  Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka.