Hopp til hovedinnhold

Søk

17001 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Byen

    Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.

  • Slik kan du lage et intervju

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Etter intervjuet

    Tips til deg som skal intervjue noen.Tips til deg som skal intervjue noen.

    Mann med briller bak en laptopskjerm
  • Welcome to Targets!

    Targets

    Artikkel

    Om Targets (2020)

    Targets følger læreplanen i engelsk, Vg1 studieforberedende utdanningsprogram (LK20).

  • Grammar Films with Tasks

    Targets

    Artikkel

    Verbs

    Watch the film about nouns to solve the tasks. Remember that you can stop the film whenever you want and watch it as many times as you feel necessary. 

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Fordyp deg i en type terapi

    Kanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?

  • Explore a School Restaurant

    Action

    Læringsløp

    Speaking

    Do the tasks on the following pages to improve your speaking skills and use the vocational vocabulary.  Hotspot hunt  (yellow) Speak about the pictures Job talks Phone conversation Ergonomics The Smiley System

  • Explore a Dog Training Workshop

    Action

    Læringsløp

    Speak about the pictures

    Use the following pictures from the workshop to practice speaking about your work. Click to enlarge.

  • Oppstart – Stoffer og blandinger

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Den store hagefesten

    Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.

    Thumbnail.
  • Det er mye hav rundt Norge

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Det er mye hav rundt Norge

    Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"

  • Å holde varmen

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Utforsk: Å holde varmen

    Utforsking i læringsløpet "Høsten er her"Utforsking i læringsløpet "Høsten er her"

    Thumbnail.
  • Oppstart – Den gavmilde naturen

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Den gavmilde naturen

    Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Den gavmilde naturen.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Den gavmilde naturen.

    Thumbnail.
  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Er du klar til å bruke stemmeretten din?

    Grip teksten

    Læringsløp

    Har du bestemt deg?

    Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?

  • Bli en forsker

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Hva nå?

    Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Snakk sammen om hva resultatene kan bety.Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Snakk sammen om hva resultatene kan bety.

    Snakk sammen
  • Explore a School's Media Workshop

    Action

    Læringsløp

    Speaking

    Do the tasks on the following pages to improve your speaking skills and use the vocational vocabulary.  Hotspot hunt  (yellow) Speak about the pictures Job talks Customer service Solve a problem Phone conversation Giving instructions

  • 3 Who Can You Trust?

    Targets

    Innholdspakke

    3 Who Can You Trust?

    Who published what you read on Instagram yesterday, and why? Did that post reach you by coincidence? What is the role of technology in our modern media world? Chapter 3 deals with sources and critical thinking. Below you can find tasks that supplement the texts in this chapter.

  • Du trenger skrekk for å skremme

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    B. Gripes leseknep

    Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".

    Gripe med nøkkel.
  • Essential Tools

    Action

    Læringsløp

    Picture Hunt

    Go on a picture hunt for images of the sales, service and tourism worker's tools. This task can be done in school or as homework. Make sure you ask for permission to take pictures and don't disturb other students or teachers if the task is done in school. 

  • Min læring

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppgave 3: Kan du se ord med u-lyd og g-lyd?

    Oppgave knyttet til læringsløpet «Bokstavene U og G».