Fag
- Norsk (4640)
- Engelsk (4431)
- Spansk (2159)
- Matematikk (1303)
- Helse- og oppvekstfag (1176)
- Naturfag (1068)
- Tysk (906)
- Sosialkunnskap (869)
- Tverrfaglig (777)
- Religion og etikk (724)
- KRLE (606)
- Psykologi (493)
- Kjemi (390)
- Samfunnsfag (334)
- Historie (287)
Trinn
- 1. trinn (1428)
- 2. trinn (1428)
- 3. trinn (1415)
- 4. trinn (1415)
- 10. trinn (1038)
- 8. trinn (1038)
- 9. trinn (1038)
- Vg2 (800)
- Vg3 (558)
- Vg1 (476)
- 5. trinn (331)
- 6. trinn (331)
- 7. trinn (331)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Anne Tveit (1)
- Kazu Kibuishi (1)
- Liv Guldal (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
2449 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Gitarskolen
Musikk 1–7
Innholdspakke
GitarskolenLær å spille gitar! Bli kjent med de ulike strengene i «Elisa Eseleter», og lær å spille med én streng i «Twinkle, Twinkle Little Star». I «Hurra for deg som fyller ditt år» kan dere spille med akkorder. Gitarlærer: Mattias Krohn Nielsen Filmproduksjon: Sigurd Ytre-Arne
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Rapp med rim
Musikk 1–7
Læringsløp
FramføringOppgave i læringsløpet "Rapp med rim"Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Eksoterme og endoterme reaksjonerKjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Hardt og bløtt vannI vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
Komponere
Musikk 1–7
Video
-
1 Kjemiske bindinger
Kjemi 1–2
Innholdspakke
1 Kjemiske bindingerHer finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
LegeringerBronse er en legering som primært består av kobber og tin. Bronse er det mest populære materialet for skulpturer i støpt metall. På Eidsvolls plass i Oslo (Spikersuppa) kan du se denne bronseskulpturen av Henrik Wergeland.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
EdelgasseneHelium er den første edelgassen i periodesystemet. Helium er lettere enn luft og får ballonger til å stige til værs. Gassen brukes også til å nedkjøle magnetene i MR-skannere, et viktigere bruksområde enn ballonger.
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video