Hopp til hovedinnhold

Søk

3083 treff

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Flammefarger og spektroskopi

    I en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Elektronparbinding

    Molekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA. 

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Eksoterme og endoterme reaksjoner

    Kjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Hardt og bløtt vann

    I vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Laboratorieteknikker

    Kjemi 1–2

    Video

  • 1 Kjemiske bindinger

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    1 Kjemiske bindinger

    Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene.  Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene.  Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Video

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Legeringer

    Bronse er en legering som primært består av kobber og tin. Bronse er det mest populære materialet for skulpturer i støpt metall. På Eidsvolls plass i Oslo (Spikersuppa) kan du se denne bronseskulpturen av Henrik Wergeland. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Video

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Edelgassene

    Helium er den første edelgassen i periodesystemet. Helium er lettere enn luft og får ballonger til å stige til værs. Gassen brukes også til å nedkjøle magnetene i MR-skannere, et viktigere bruksområde enn ballonger.

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Refleksdagen

    Aktualitetssak om refleksdagen.

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Eksperimentelt

    Kjemi 1–2

    Video

  • Laboratoriet

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Sikkerhet på laboratoriet

    På kjemilaboratoriet har vi flere potensielle farer, blant annet fordi vi benytter oss av kjemikalier, glassutstyr åpne flammer og stoffer med høy temperatur. Derfor er det viktig å gjøre risikovurderinger av forsøk slik at det er lav sannsynlighet for uhell, og slik at konsekvensene blir så små som mulig når uhell først inntreffer.

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video