Fag
- Norsk (5441)
- Engelsk (4732)
- Matematikk (3694)
- Spansk (1786)
- Naturfag (1514)
- Tysk (1490)
- KRLE (1107)
- Samfunnsfag (1052)
- Tverrfaglig (845)
- Religion og etikk (833)
- Psykologi (497)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
Trinn
- 8. trinn (7778)
- 10. trinn (7773)
- 9. trinn (7773)
- 5. trinn (5440)
- 6. trinn (5440)
- 7. trinn (5440)
- Vg1 (4321)
- 1. trinn (3739)
- 2. trinn (3739)
- 3. trinn (3726)
- 4. trinn (3675)
- Vg2 (2346)
- Vg3 (1148)
Forfatter
- Lucy Hermoza (21)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Mari Eggen Sager (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Alf Tomas Tønnessen (3)
- Jo Nesbø (3)
- Klaus Mann (3)
- Line Engstrøm (3)
- Wolfgang Borchert (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Arnulf Øverland (2)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (174)
- folkehelse og livsmestring (137)
- Engelsk (126)
- utforsk (116)
- bærekraftig utvikling (112)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- engelskspråklige land (98)
- elevark (97)
- printable (97)
- Folkehelse og livsmeistring (94)
- English speaking countries (91)
- rød tekst (91)
- språklæring (83)
- language work (80)
10388 treff
-
Oppstart – Stoffer og blandinger
Solaris 1–4
Læringsløp
Den store hagefestenTekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Om og om igjen
Solaris 1–4
Læringsløp
Den skyen ser ut som ...Tekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet VannTekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet Vann
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
Hva med Fysaken?Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
9 Das haben wir erfundenHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 9. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
15 Es war einmalHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 15. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Fluesmekker: Løst sammensatte verbDenne oppgaven trener elevene på ordforråd.
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Exit-lapperDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Det bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring og kan gjennomføres på alle temaer.
-
Dialogues
Quest 1–4
Artikkel
Welcome Back to School!Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Chapter Resources
Scope 1–2
Artikkel
Short Version: Singapore – A Case Against Democracy?Below you can read a shorter version of the text “Singapore – A Case Against Democracy?”.