Hopp til hovedinnhold

Søk

6913 treff

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Fordyp deg i en type terapi

    Kanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • På bærtur

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

    Fakta om et bær

    Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"

    Et blåbær
  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Mat fra hele verden

    Mat og helse 1–7

    Artikkel

    Fest på skolekjøkkenet

    Lag en fest som alle kan være med på. 

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Tvillingstudier – like som to dråper vann?

    Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.

  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Artikkel

    AR Aschehoug og 3D-modeller

    Med appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.

    side fra en bok med AR
  • Forsøk

    Naturfag SF

    Artikkel

  • Moveable Feasts

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Oppstart

    Før du leser – oppstartaktivitet fra boka

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Min læring

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Myldreoppgaver

    Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"

    Thumbnail.
  • Joes kjøkken

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

  • Utforsk!

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Om livskvalitet og lykke

    Kan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?

  • 1 Kunnskap om naturen

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    1 Kunnskap om naturen

    Her finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende . 

  • September, October

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Mikroorganismer og helse

    Naturfag for yrkesfag

    Læringsløp

    Virus

    Du har sikkert hørt at noen sykdommer skyldes virus, mens andre skyldes bakterier. Selv om både bakterier og virus kan gi sykdom, er det stor forskjell på hvordan de er bygget opp og formerer seg. Se hvordan virus formerer seg, og hvilke utfordringer virusinfeksjoner som kan spre seg raskt i hele verden, gir.Se hvordan virus formerer seg, og hvilke utfordringer virusinfeksjoner som kan spre seg raskt i hele verden, gir.

  • Stråling – overføring av energi og informasjon

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)

    I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Flammefarger og spektroskopi

    I en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.