Fag
- Engelsk (5140)
- Norsk (2901)
- Naturfag (2184)
- Matematikk (2056)
- Spansk (1626)
- Tysk (1477)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Samfunnsfag (1010)
- Tverrfaglig (876)
- Psykologi (497)
- Kjemi (392)
- KRLE (312)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (290)
- Samfunnskunnskap (248)
Trinn
- Vg1 (2827)
- Vg2 (1763)
- 1. trinn (1733)
- 2. trinn (1733)
- 3. trinn (1721)
- 4. trinn (1720)
- 10. trinn (1483)
- 8. trinn (1483)
- 9. trinn (1483)
- 5. trinn (593)
- 6. trinn (593)
- 7. trinn (593)
- Vg3 (294)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lucy Hermoza (52)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ane Stavrum (18)
- Mette Haraldsen (10)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Olaug Strand (6)
- Ane Christiansen (4)
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Agnes Ravatn (1)
Nøkkelord
3655 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?
Stages 8–10
Artikkel
Videregående opplæringVideregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.
-
Relasjonsferdigheter
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
Et treningsopplegg i empatiUtvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på.
-
Gitarskolen
Musikk 1–7
Innholdspakke
GitarskolenLær å spille gitar! Bli kjent med de ulike strengene i «Elisa Eseleter», og lær å spille med én streng i «Twinkle, Twinkle Little Star». I «Hurra for deg som fyller ditt år» kan dere spille med akkorder. Gitarlærer: Mattias Krohn Nielsen Filmproduksjon: Sigurd Ytre-Arne
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Rapp med rim
Musikk 1–7
Læringsløp
FramføringOppgave i læringsløpet "Rapp med rim"Oppgave i læringsløpet "Rapp med rim"
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Profesjonell yrkesutøver" på norsk.Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Profesjonell yrkesutøver" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydstøtte til kapitlet "Konflikthåndtering" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydstøtte til kapitlet "Konflikthåndtering" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til innledningskapitlet i boka på norsk.Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til innledningskapitlet i boka på norsk.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Innhold
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
OrdforklaringerViktige ord og begreper.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Etiske dilemmaer" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Etiske dilemmaer" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Observasjons- og kommunikasjonsferdigheter" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Observasjons- og kommunikasjonsferdigheter" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydfiler til kapitlet "Anatomi og fysiologi" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver med lydfiler til kapitlet "Anatomi og fysiologi" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Helse og livsstil" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Helse og livsstil" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Tverrfaglig samarbeid" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Tverrfaglig samarbeid" på norsk.
-
Norsk
Helse- og oppvekstfag
Innholdspakke
NorskHer finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Hjelpemidler og velferdsteknologi" på norsk. Her finner du ordforklaringer, sammendrag og oppgaver til kapitlet "Hjelpemidler og velferdsteknologi" på norsk.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Innhold
Helse- og oppvekstfag
Artikkel
OrdforklaringerViktige ord og begreper.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Eksoterme og endoterme reaksjonerKjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.