Fag
- Engelsk (5893)
- Norsk (4971)
- Matematikk (3781)
- Naturfag (2977)
- Tysk (2464)
- Spansk (2104)
- Samfunnsfag (1764)
- Tverrfaglig (1000)
- Fransk (920)
- KRLE (538)
- Psykologi (497)
- Religion og etikk (383)
- Historie (342)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (266)
Trinn
- Vg1 (1566)
- 10. trinn (1010)
- 8. trinn (1010)
- 9. trinn (1010)
- 5. trinn (992)
- 6. trinn (992)
- 7. trinn (992)
- Vg2 (947)
- 1. trinn (886)
- 2. trinn (886)
- 3. trinn (873)
- 4. trinn (873)
- Vg3 (806)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Demian Vitanza (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Helle Aarnes (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (65)
- folkehelse og livsmestring (60)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- reflektere (42)
- samtale (42)
- bærekraftig utvikling (35)
- demokrati og medborgarskap (35)
- utforsk (30)
- Ytringsfrihet (27)
- skrive (24)
- Demokrati (22)
- samarbeid (22)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
3079 treff
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
-
3 Identitet – hvem er vi?
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning3 Identitet – hvem er vi?
-
9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.
-
Lærerveiledning
Arena 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Arena 10.
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning4 Nasjonalisme
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder brukt i kapittel 7.
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1
Video
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video
-
Kjemi 2
Kjemi 1–2
Artikkel
Nanoteknologi – hva er det?Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
2 Mangfold – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 2.
-
Fordypningsoppgaver
Psykologi 1–2
Artikkel
BoyhoodSe filmen «Boyhood» og svar deretter på spørsmålene.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Video
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnetAlle vet at det er galt å mobbe. Likevel blir 50 000 barn og unge i Norge mobbet av sine medelever.
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.