Hopp til hovedinnhold

Søk

2016 treff

  • Regnestrategier

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Multiplikasjon

    Hvilke regnestrategier velger du når du multipliserer? Argumenter for valgene dine, og forklar de ulike regnemåter.

  • Negative tall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Addisjon og subtraksjon

    Her lærer du å legge til og trekke fra negative tall.

  • Negative tall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Hva er negative tall?

    De negative tallene ligger til venstre for 0 på tallinja.

  • Grunnleggende sannsynlighet

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Sannsynligheten for en hendelse

    Kort fortalt En hendelse består av ett eller flere utfall. Du trekker ett kort fra en kortstokk. Et eksempel på et mulig utfall er at du trekker hjerter ess. Et eksempel på en hendelse er at du trekker en hjerter.

  • Figurtall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å utforske mønstre 2

    Å utforske mønstre.

  • Trinn 4: Å løse likninger med parenteser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Oppsummering av trinn 1 til trinn 4

    Lag en oppsummering av fagstoffet på trinn 1 til 4.

  • Målenheter

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Følg stien

    I Følg stien jobber du videre med tema som du har jobbet med i fellesskap. Her trener du på én ting om gangen. Følg stien dekker det mest sentrale faginnholdet.

  • 2 Brøk og desimaltall

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    2 Brøk og desimaltall

    Nedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 2. 

  • Byggekloss 6: Sidelengder som er algebraiske uttrykk

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å utforske forholdstall

    Utforsk forholdstall mellom figurer. Se på eksemplet og løs oppgavene.

  • Likninger med brøker og parenteser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å utforske med vippehusker

    Bruk vippehuskene for å utforske likninger. 

  • Figurtall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å utforske mønstre

    Utforsk og beskriv mønstre.

  • Å lage matematiske modeller

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Praktiske situasjoner vi kan beskrive med funksjoner

    Del av læringsløpet Å lage matematiske modeller i Matemagisk 10.

  • Byggekloss 3: Pytagoras’ setning

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Problemløsing med Pytagoras’ setning

    Løs oppgavene med Pytagoras’ setning.

  • Byggekloss 1: Areal og omkrets

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Byggekloss 1: Areal og omkrets

    Byggekloss 1 fokuserer på areal og omkrets.

  • ØveEngelsk

    ØveEngelsk

    Produkt

  • Volum og overflate av noen tredimensjonale figurer

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Oppsummering

    Formler for volum og overflate

  • Spesielle trekanter

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Rettvinklede likebeinte trekanter

    Eksempel og oppgaver til rettvinklede likebeinte trekanter.

  • Trinn 1: Å forenkle algebraiske uttrykk

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Algebrapyramider

    En del av læringsløpet om til trinn 1. Oppgave 19.8.

  • Byggekloss 8: Geometri i koordinatsystemet

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Introduksjon

    Introduksjon til geometri i koordinatsystemet.

  • Lineære funksjoner

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Lineære funksjoner

    Studer bildet under og svar på spørsmålene.

    Byen Grenoble i Frankrike. Elven Isere er i forgrunnen og fjellene Beldonne er i bakgrunnen.