Fag
- Engelsk (5792)
- Norsk (4672)
- Matematikk (3465)
- Naturfag (2977)
- Tysk (1633)
- Samfunnsfag (1515)
- Tverrfaglig (986)
- Spansk (864)
- Fransk (682)
- KRLE (535)
- Psykologi (483)
- Religion og etikk (383)
- Historie (342)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (266)
Trinn
- 5. trinn (1662)
- 6. trinn (1662)
- 7. trinn (1662)
- 8. trinn (1446)
- 10. trinn (1441)
- 9. trinn (1441)
- 1. trinn (1000)
- 2. trinn (1000)
- 3. trinn (987)
- 4. trinn (937)
- Vg2 (492)
- Vg1 (454)
- Vg3 (239)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Billy Steinberg (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (110)
- Folkehelse og livsmeistring (68)
- folkehelse og livsmestring (67)
- Ytringsfrihet (44)
- samtale (42)
- reflektere (41)
- demokrati og medborgarskap (36)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (31)
- livsmestring (26)
- skrive (26)
- Ytringsfridom (25)
- konsentrasjon (23)
- psykisk helse (23)
- Pusterom (22)
2960 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Moveable Feasts
Mat og helse 8–10
Video
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
Joes kjøkken
Mat og helse 1–7
Læringsløp
-
September, October
Mat og helse 8–10
Video
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Joes kjøkken
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Ulik smakTekst i læringsløpet "Joes kjøkken"Tekst i læringsløpet "Joes kjøkken"
-
Burgerskolen
Mat og helse 1–7
Innholdspakke
BurgerskolenI temaet "Burgerskolen" blir du ekspert på matretten burger. I møte med ulike typer burgere lærer du om næringsstoffer, vitaminer og mineraler og hva kroppen trenger av næring. Du skal selvsagt også få lage, og ikke minst spise, din egen burger! Idé og manus: Sanna Skulstad Dregelid og Silje Hauge
-
November, December
Mat og helse 8–10
Video
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
-
July, August
Mat og helse 8–10
Video
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Grunner til å plukke bærTekst i læringsløpet "På bærtur"Tekst i læringsløpet "På bærtur"
-
10 Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning10 Fattigdom og rikdom i verden
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Hvem er vi?Tekst i læringsløpet "På bærtur"Tekst i læringsløpet "På bærtur"
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.