Fag
- Norsk (7406)
- Engelsk (7274)
- Matematikk (5486)
- Naturfag (2958)
- Tysk (2463)
- Spansk (2267)
- Samfunnsfag (1818)
- KRLE (1358)
- Tverrfaglig (1014)
- Religion og etikk (965)
- Fransk (920)
- Psykologi (497)
- Historie (329)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (266)
Trinn
- 8. trinn (4586)
- 10. trinn (4581)
- 9. trinn (4581)
- 5. trinn (3872)
- 6. trinn (3872)
- 7. trinn (3872)
- 1. trinn (3037)
- 2. trinn (3037)
- 3. trinn (3024)
- 4. trinn (3023)
- Vg1 (2603)
- Vg2 (1542)
- Vg3 (939)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Lucy Hermoza (21)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (8)
- Roald Dahl (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Elwyn Brooks White (4)
- Hege Siri (4)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Jo Nesbø (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Mari Eggen Sager (4)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (142)
- engelskspråklige land (123)
- Engelsk (117)
- English speaking countries (116)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- folkehelse og livsmestring (103)
- elevark (97)
- printable (97)
- rød tekst (91)
- Folkehelse og livsmeistring (90)
- bærekraftig utvikling (85)
- språklæring (83)
- language work (80)
- UK (72)
12147 treff
-
Et toi, qui es-tu ?
Salut 8–10
Artikkel
Husker du fransk uttale?Husker du fransk uttale? Jobb sammen med en medelev, og si disse ordene høyt til hverandre: habiter, la ville, grands-parents, quinze, troisième, le collège, beaucoup, les vacances. Uttalemodul for fransk uttale.
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
The Dragon and Saint George
Stages 8–10
Læringsløp
Starting pointHere are some keywords from the story. Translate each word into Norwegian. Then work with a partner and explain the words to each other in English. saint – cave – lagoon – vapour – luncheon commotion – lottery – stench – weep
-
Born a Crime
Stages 8–10
Læringsløp
Starting PointFind and watch a video clip where Trevor Noah explains why he was “born a crime”. Then explain to a partner in your own words how Noah was born a crime. Then do the task below.
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
A Boy’s Best Friend
Stages 8–10
Læringsløp
Writing WorkshopWrite a paragraph about Jimmy. Start your paragraph like this: Jimmy is the main character in the science fiction story “A Boy’s Best Friend”. Here are some questions to get you going:
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Bienvenue chez moi !
Salut 8–10
Artikkel
Lag en plakatSøk på internett etter informasjon om La Réunion. Lag en plakat hvor du har med stikkord om øya, enten digitalt eller for hånd. Presenter på fransk for én eller flere medelever.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Dialogues
Quest 1–4
Artikkel
Welcome Back to School!Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
The British
Stages 8–10
Læringsløp
Speaking SpotExplaining words Find the meanings of these words and prepare to explain them to your classmates: diversity melting pot multicultural unity justice equality ethnicity cultural background minority prejudice Ask your teacher for a set of flashcards. Sit in groups and take turns explainingthe words on the cards.