Fag
- Norsk (1354)
- Spansk (1328)
- Tysk (902)
- Engelsk (727)
- Psykologi (497)
- Matematikk (315)
- Samfunnsfag (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (272)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Kjemi (194)
- Sosiologi og sosialantropologi (159)
- Fysikk (155)
- Geofag (141)
Trinn
- 10. trinn (1010)
- 8. trinn (1010)
- 9. trinn (1010)
- 5. trinn (992)
- 6. trinn (992)
- 7. trinn (992)
- 1. trinn (860)
- 2. trinn (860)
- 3. trinn (847)
- 4. trinn (847)
- Vg2 (792)
- Vg3 (653)
- Vg1 (640)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Demian Vitanza (1)
- Espen Stueland (1)
- Lena Lindgren (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
792 treff
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Innholdspakke
UndervisningsoppleggHer har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1
Video
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video
-
Kjemi 2
Kjemi 1–2
Artikkel
Nanoteknologi – hva er det?Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk.
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.
-
Del 1
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
KrukkemetodenSamfunnsvitenskapelig teori, metode og kildebruk
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Del 3
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
KrukkemetodenKulturforståelse og interkulturell kompetanse
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Det amerikanske valgetI dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA og gjøre oppgavene i del 2.
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Strøm og følelserForskerne bak et treårig forskningsprosjekt fastslår at det er følelsene som avgjør hvordan du velger når du vil spare strøm. De finner også at folk har en tendens til å engasjere seg mer i fornybare energiløsninger, hvis det de gjør er synlig på sosiale medier. Særlig menn lar seg styre av følelsene. Hvordan vil du forklare disse funnene, ut fra sosiologisk teori? Les mer på forskning.no
-
2 Likevekter og løselighet
Kjemi 1–2
Innholdspakke
2 Likevekter og løselighetHer finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden. Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
4.1 Katalysatorer – «elefant-tannpasta»Hensikt For å illustrere effekten av å tilsette en katalysator kan vi bruke den klassiske «elefant-tannpastaen», der KI fungerer som en katalysator for nedbrytingen av H 2 O 2 til H 2 O og O 2 .
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
-
Forsøksbeskrivelser
Kjemi 1–2
Artikkel
2.3 KompleksdanningHensikt Demonstrasjonsforsøket viser utskifting av ligander i et kompleks.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Salt: Salt og isSpeilglatte veier skaper trafikkaos og farlige situasjoner for gående, syklister og billister. For å unngå dette saltes veiene store deler av vinteren.