Hopp til hovedinnhold

Søk

6732 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Byen

    Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.

  • Slik kan du lage et intervju

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Etter intervjuet

    Tips til deg som skal intervjue noen.Tips til deg som skal intervjue noen.

    Mann med briller bak en laptopskjerm
  • Det er mye hav rundt Norge

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Det er mye hav rundt Norge

    Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Er du klar til å bruke stemmeretten din?

    Grip teksten

    Læringsløp

    Har du bestemt deg?

    Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?

  • Du trenger skrekk for å skremme

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    B. Gripes leseknep

    Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".

    Gripe med nøkkel.
  • Min læring

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppgave 3: Kan du se ord med u-lyd og g-lyd?

    Oppgave knyttet til læringsløpet «Bokstavene U og G».

  • Lær om: Kj-lyden

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Er det så nøye?

    Tekst i læringsløpet "Lær om: Sj-lyden" i temaet "Løgn og ærlighet".Tekst i læringsløpet "Lær om: Sj-lyden" i temaet "Løgn og ærlighet".

    Thumbnail.
  • Glosetygger

    Momente 1

    Artikkel

    9 Das haben wir erfunden

    Her finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 9. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Norges demring (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.

  • Glosetygger

    Momente 1

    Artikkel

    15 Es war einmal

    Her finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 15. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.

  • Oppstart

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Hva liker du å lese om?

    På biblioteket jobber det bibliotekarer. Har du lyst til å lese om noe spesielt? Spør bibliotekaren, så får du garantert hjelp. Ordet bibliotek er laget av to gamle greske ord:  biblio og theke . De betyr bok og lager. Altså et sted der man har bøker!

  • Film om fortellerteknikk

    Grip teksten

    Artikkel

    Rødhette og Ulven: et eventyr om fortellerteknikk

    Denne filmen gir en grunnleggende innføring i fortellerteknikk. 

  • Svake verb

    Grip teksten

    Læringsløp

    Svake verb

    Vi deler dei svake verba inn i fem ulike grupper. A-verb E-verb J-verb Kortverb Uregelrette svake verb

  • Ung forfatter

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Ung forfatter

    Læringsløp om et barn som har skrevet og gitt ut bok.Læringsløp om et barn som har skrevet og gitt ut bok.

    Matheo Emilian har lyst hår som er litt langt. Han holder en bok i hver hånd, Tulleland 1 og 2. Begge bøkene har en tegning av en apekatt på forsiden.
  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Fluesmekker: Løst sammensatte verb

    Denne oppgaven trener elevene på ordforråd.

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Exit-lapper

    Dette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Det bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring og kan gjennomføres på alle temaer. 

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Livet på glass

    Les diktet Livet på glass  av forfatter Frida Ånnevik.Les diktet Livet på glass  av forfatter Frida Ånnevik.

  • Introduksjon til litteraturhistorien

    Grip teksten

    Læringsløp

    Bli en mer oppmerksom leser

    Kjennskap til tidligere tiders tekster gjør deg til en bedre leser.