Fag
- Norsk (5144)
- Engelsk (4632)
- Matematikk (3379)
- Naturfag (1336)
- KRLE (1117)
- Tverrfaglig (858)
- Religion og etikk (846)
- Samfunnsfag (811)
- Tysk (639)
- Spansk (558)
- Psykologi (483)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
Trinn
- 10. trinn (3475)
- 8. trinn (3475)
- 9. trinn (3475)
- 5. trinn (2442)
- 6. trinn (2442)
- 7. trinn (2442)
- Vg1 (2173)
- Vg2 (1479)
- Vg3 (482)
- 1. trinn (251)
- 2. trinn (251)
- 3. trinn (238)
- 4. trinn (238)
Forfatter
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (107)
- demokrati og medborgerskap (78)
- utforsk (78)
- bærekraftig utvikling (75)
- Folkehelse og livsmeistring (67)
- Livet på jorda (49)
- viktige ord (47)
- kropp og helse (41)
- reflektere (39)
- engelskspråklige land (38)
- samtale (38)
- English speaking countries (35)
- demokrati og medborgarskap (33)
- jorda og universet (32)
- skrive (29)
3173 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
MyldreoppgaverOppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Velkommen til Naturfag Påbygging
Naturfag Påbygging
Artikkel
VelkommenHer finner du lærestoff til Naturfag Påbygging. Kapittelinndelingen er som i læreboka. Hvert kapittel inneholder blant annet interaktive oppgaver, forsøk og filmer. I tillegg finner du ressurser til utforskende arbeidsmetoder og programmering. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene øverst på denne siden. Twig-filmer ligger nederst på siden.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Fortelle om det til andreLag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 8: "Fortelle om det til andre"Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Her er del 8: "Fortelle om det til andre"
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Eksoterme og endoterme reaksjonerKjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Hardt og bløtt vannI vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Demonstrasjonsforsøk
Kjemi 1–2
Video
-
Laboratorieteknikker
Kjemi 1–2
Video
-
3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
1 Kjemiske bindinger
Kjemi 1–2
Innholdspakke
1 Kjemiske bindingerHer finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
LegeringerBronse er en legering som primært består av kobber og tin. Bronse er det mest populære materialet for skulpturer i støpt metall. På Eidsvolls plass i Oslo (Spikersuppa) kan du se denne bronseskulpturen av Henrik Wergeland.