Hopp til hovedinnhold

Søk

3810 treff

  • Oppstart – Stoffer og blandinger

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Den store hagefesten

    Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.

    Thumbnail.
  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Om og om igjen

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Den skyen ser ut som ...

    Tekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet VannTekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet Vann

    Thumbnail.
  • Bare én gud

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Visste du at ...?

    Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".

    Thumbnail.
  • Min læring

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Hva med Fysaken?

    Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.

    Thumbnail.
  • Årstider

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Samenes årstider

    Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"

    Lese
  • Hvordan vet vi noe om Jesus?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Arkeologen forteller

    Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"

    Lese
  • Mange guder

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Hinduisme

    Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".

    Thumbnail.
  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Artikkel

    AR Aschehoug og 3D-modeller

    Med appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.

    side fra en bok med AR
  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

  • Vaisakhi

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

  • Forsøk

    Naturfag SF

    Artikkel

  • Vesak

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

  • Samfunn

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Samfunn

    Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"

    Lese
  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Kryssord

    Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".

    Thumbnail.
  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Merkedager

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Merkedager

    Lesetekst i læringsløpet «Merkedager».Lesetekst i læringsløpet «Merkedager».

    Thumbnail.
  • Min læring

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Myldreoppgaver

    Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"Oppgave i læringsløpet "Hvordan er været?"

    Thumbnail.
  • Utforsk!

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Bokstavrot

    Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".

    Thumbnail.