Fag
- Norsk (5385)
- Engelsk (4732)
- Matematikk (3449)
- Spansk (1785)
- Tysk (1471)
- Naturfag (1241)
- KRLE (1120)
- Samfunnsfag (1063)
- Tverrfaglig (858)
- Religion og etikk (716)
- Psykologi (497)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (277)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
Trinn
- 5. trinn (3736)
- 6. trinn (3736)
- 7. trinn (3736)
- 10. trinn (3499)
- 8. trinn (3499)
- 9. trinn (3499)
- 1. trinn (3468)
- 2. trinn (3468)
- 3. trinn (3455)
- 4. trinn (3404)
- Vg1 (2119)
- Vg3 (942)
- Vg2 (915)
Forfatter
- Lucy Hermoza (21)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Mari Eggen Sager (4)
- Alf Tomas Tønnessen (3)
- Jo Nesbø (3)
- Arnulf Øverland (2)
- Bobbie Peers (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Erik Mustad (2)
- Nina E. Grøntvedt (2)
- Olav Hove (2)
- Roald Dahl (2)
- Stephen King (2)
- Vegard Markhus (2)
- Abdulrazak Gurnah (1)
Nøkkelord
6873 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Dialogues
Quest 1–4
Artikkel
Welcome Back to School!Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Chapter Resources
Scope 1–2
Artikkel
Short Version: Singapore – A Case Against Democracy?Below you can read a shorter version of the text “Singapore – A Case Against Democracy?”.
-
Depp vs. Heard: Freedom of Expression in the Age of Social Media
Scope 1–2
Læringsløp
Heard's op-edBelow, you will find a link to Amber Heard's op-ed fra 2018. US actor Johnny Depp arriving at the Fairfax County Circuit Court in Fairfax, Virginia, on April 13, 2022; and actress Amber Heard leaving the Fairfax County Circuit Court on April 11, 2022.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vaisakhi
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
What Writing Is
Scope 1–2
Læringsløp
What Writing IsRead the text below. Read the text below.
-
The Great Gatsby: Record and Reflect
Scope 1–2
Læringsløp
Dialogue 3: “You can’t repeat the past”First check your vocabulary, then practice your lines and finally make a recording of the dialouge.
-
The Best of Both Worlds?
Scope 1–2
Artikkel
Where Are You From?Listen to the sound file and answer the questions.
-
Vesak
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Samfunn
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SamfunnTekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
KryssordOppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".
-
Inequality in the UK
Scope 1–2
Læringsløp
Addtitional materialsUseful sources
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Merkedager
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
MerkedagerLesetekst i læringsløpet «Merkedager».Lesetekst i læringsløpet «Merkedager».