Hopp til hovedinnhold

Søk

9574 treff

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Hva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?

  • Glosetygger

    Momente 1

    Artikkel

    9 Das haben wir erfunden

    Her finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 9. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.

  • Glosetygger

    Momente 1

    Artikkel

    15 Es war einmal

    Her finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 15. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Nordmenn uerfarne på restaurant

    Utenlandsk arbeidskraft kan gi et ærlig og interessant blikk på nordmenns atferd og matvaner. Sosialantropolog Runar Døving hevder nordmenn fremdeles må yte før de kan nyte, og den franske sommelieren Edouard Souchal mener norske kunder er litt trauste. Kan vi se det samme som dem ved andre siden av atferden til nordmenn? Les hele saken hos Aftenbladet.no  

  • Vil du også lære om omkrets?

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Vil du også lære om omkrets?

    Læringsløpet Omkrets i temaet GeometriLæringsløpet Omkrets i temaet Geometri

    Omkrets
  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Overraskende koronaeffekt

    Etter ti år med fallende fruktbarhetstall i Norge, ble det i første kvartal i år født flere barn enn tilsvarende periode i 2020. Økningen i fruktbarhet sier noe om tilliten nordmenn har til myndighetene. Hvordan viser nordmenns tillit til myndighetene seg på andre områder? 

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Fluesmekker: Løst sammensatte verb

    Denne oppgaven trener elevene på ordforråd.

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Exit-lapper

    Dette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Det bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring og kan gjennomføres på alle temaer. 

  • Artikler

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Smartklokkeinvasjonen

    Nye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .

  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Artikkel

    AR Aschehoug og 3D-modeller

    Med appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.

    side fra en bok med AR
  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Bekymret for unge uten utdanning

    Antall unge uten utdanning og jobb steg under koronapandemien. Tall fra SSB viser at 3,8 prosent av de mellom 25 og 34 år var uføretrygdet i 2020 og trenden er stigende . Hvilke tiltak kan hjelpe denne gruppen ut i arbeid eller utdanning? 

  • Artikler

    Fokus Sosiologi og sosialantropologi

    Artikkel

    Yrkesfag mest lønnsamt for menn

    Ein ny studie viser at menn som vel tradisjonelle mannsdominerte yrkesutdanningar og yrke, har den beste utviklinga etter end utdanning. Dei som gjer det dårlegast på dei same parametrane, er kvinner i tradisjonelle kvinneyrke. Men kvifor det er slik, er usikkert. Kva moglege forklaringar kan de finne?   Les saka på kjønnsforskning.no

  • Samisk identitet og kultur

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Tabu-kort

    Kort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.

  • Glosetygger

    Momente 1

    Artikkel

    18 Endlich Ferien!

    Her finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 18. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.

  • Subtraksjon med omgruppering

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Oppgave 1

    Regneoppgave med omgruppering: 31 minus 25

  • Subtraksjon med omgruppering

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Vi øver

    På de neste sidene skal du skrive inn selv.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks