Hopp til hovedinnhold

Søk

3325 treff

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Stages 8–10

    Video

  • Eksperimentelt

    Kjemi 1–2

    Video

  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Eneveldet

    Dette bør du kunne om eneveldet.

    Oppføring av slottet i Versailles.
  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Vikingferder og kulturmøter

    Dette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.

    Vikingskipsmuseet på Bygdøy.
  • Utforsk!

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Digitalt kapittel

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Aktiviteter

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

    Quiz-quiz-bytt

    Dette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.

  • Kjemi 2

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Nanoteknologi – hva er det?

    Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk. 

  • Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Kilder

    Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Et samfunn for alle?

    Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.

  • Nøkkelstoff

    Naturfag for yrkesfag

    Artikkel

  • Blandinger og løsninger

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Skille sand fra vann

    Bland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.

    Analog aktivitet inne
  • Solaris 1–4

    Solaris 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Hva er historie?

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    Hva er historie?

    Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Gjelder menneskerettighetene for alle?

    Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.

  • Min læring

    Solaris 1–4

    Læringsløp

  • Bruk og misbruk av historie

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    «Vi» og «de andre»

    Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.

  • Å foreta en problemorientert undersøkelse

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Disposisjon

    Før du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.

  • Twig-filmer Materialer og overflatebehandling

    Naturfag for yrkesfag

    Video

  • Nøkkelstoff

    Naturfag for yrkesfag

    Innholdspakke

    Nøkkelstoff

    Her finner du en kort oppsummering av læringsløpets viktigste temaer.Her finner du en kort oppsummering av læringsløpets viktigste temaer.