Fag
- Norsk (7405)
- Engelsk (7272)
- Matematikk (5483)
- Naturfag (2959)
- Tysk (2470)
- Spansk (2255)
- Samfunnsfag (1820)
- KRLE (1378)
- Tverrfaglig (999)
- Religion og etikk (969)
- Fransk (920)
- Psykologi (497)
- Historie (329)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (261)
Trinn
- 10. trinn (5270)
- 8. trinn (5270)
- 9. trinn (5270)
- 5. trinn (4929)
- 6. trinn (4929)
- 7. trinn (4929)
- 1. trinn (3691)
- 2. trinn (3691)
- 3. trinn (3678)
- 4. trinn (3627)
- Vg1 (2963)
- Vg2 (1002)
- Vg3 (993)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Lucy Hermoza (21)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Roald Dahl (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Hege Siri (5)
- Elwyn Brooks White (4)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Jo Nesbø (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- Linn Skåber (4)
- Mari Eggen Sager (4)
- Alf Tomas Tønnessen (3)
- Amalie Skram (3)
Nøkkelord
13012 treff
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
The Dragon and Saint George
Stages 8–10
Læringsløp
Starting pointHere are some keywords from the story. Translate each word into Norwegian. Then work with a partner and explain the words to each other in English. saint – cave – lagoon – vapour – luncheon commotion – lottery – stench – weep
-
Born a Crime
Stages 8–10
Læringsløp
Starting PointFind and watch a video clip where Trevor Noah explains why he was “born a crime”. Then explain to a partner in your own words how Noah was born a crime. Then do the task below.
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
A Boy’s Best Friend
Stages 8–10
Læringsløp
Writing WorkshopWrite a paragraph about Jimmy. Start your paragraph like this: Jimmy is the main character in the science fiction story “A Boy’s Best Friend”. Here are some questions to get you going:
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Dialogues
Quest 1–4
Artikkel
Welcome Back to School!Tekst i læringsløpet "Back to School" i temaet "So Cool! Back to School".
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
The British
Stages 8–10
Læringsløp
Speaking SpotExplaining words Find the meanings of these words and prepare to explain them to your classmates: diversity melting pot multicultural unity justice equality ethnicity cultural background minority prejudice Ask your teacher for a set of flashcards. Sit in groups and take turns explainingthe words on the cards.
-
Chapter Resources
Scope 1–2
Artikkel
Short Version: Singapore – A Case Against Democracy?Below you can read a shorter version of the text “Singapore – A Case Against Democracy?”.
-
Depp vs. Heard: Freedom of Expression in the Age of Social Media
Scope 1–2
Læringsløp
Heard's op-edBelow, you will find a link to Amber Heard's op-ed fra 2018. US actor Johnny Depp arriving at the Fairfax County Circuit Court in Fairfax, Virginia, on April 13, 2022; and actress Amber Heard leaving the Fairfax County Circuit Court on April 11, 2022.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Lydfiler
Stages 8–10
Innholdspakke
LydfilerHer finner du lydfiler til Stages 10.
-
Vaisakhi
Store spørsmål 1–4
Læringsløp