Hopp til hovedinnhold

Søk

4749 treff

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • På bærtur

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

    Fakta om et bær

    Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"

    Et blåbær
  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Bare én gud

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Visste du at ...?

    Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".

    Thumbnail.
  • Mat fra hele verden

    Mat og helse 1–7

    Artikkel

    Fest på skolekjøkkenet

    Lag en fest som alle kan være med på. 

  • Årstider

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Samenes årstider

    Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"

    Lese
  • Hvordan vet vi noe om Jesus?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Arkeologen forteller

    Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"

    Lese
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Mange guder

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Hinduisme

    Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".

    Thumbnail.
  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

  • Vaisakhi

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

  • Vesak

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

  • Moveable Feasts

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Samfunn

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Samfunn

    Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"Tekst i læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen"

    Lese
  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Kryssord

    Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".Oppgave i læringsløpet "Nytt liv".

    Thumbnail.
  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks