Hopp til hovedinnhold

Søk

1975 treff

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

  • 3 Identitet – hvem er vi?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    3 Identitet – hvem er vi?

  • 9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 10.

  • 4 Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    4 Nasjonalisme

    En tribune full av mennesker som jubler. De vifter med norske flagg og holder opp plakater.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder brukt i kapittel 7.

  • Spor av religion

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Inspirert av Bibelen

    Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.

  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 2.

  • Kristendommen

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Merkelige merkedager

    I Norge feires fastelavn, jonsok (sankthans), olsok, luciadagen og halloween. Finn ut hva som er bakgrunnen for feiringene. Lag en presentasjon, en podkast eller en digital fortelling.

  • Urfolks religioner

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Totemdyr

    Ofte trodde man at et spesielt dyr var knyttet til ens egen stamme – et totemdyr. Hvis du skulle velge et spesielt dyr du føler deg spesielt knyttet til – et totemdyr – hva skulle det være? Begrunn svaret.  Velg et totemdyr for hele klassen og lag et kunstverk ut av det.

  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet skal gi elevene mulighet til å utforske temaet seksualitet på en samfunnsvitenskapelig måte. Det innebærer blant annet å forstå at seksualitet ikke bare handler om seksuell praksis, men også om kropp, kjønn, identitet, relasjoner og grenser. I lærerplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring ett av tre tverrgående temaer.        

  • 2 Samfunn – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I dette kapitlet skal elevene utforske hva et samfunn er, og hvilke prosesser som er nødvendige for at samfunn skal være levedyktige. 

  • Store spørsmål 8–10

    Store spørsmål 8–10

    Produkt

  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet har som formål å bidra til elevenes identitetsutvikling gjennom å vise hvordan vi alle er en del av et mangfoldig samfunn. Det kan styrke elevenes forståelse av seg selv og av samfunnet de lever i, og vise hvordan de kan påvirke sitt eget og andres liv. I et mangfoldsperspektiv innebærer dette også å inkludere majoritets- og minoritetsspørsmål, og å reflektere over både muligheter og utfordringer ved mangfold. 

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 9.

  • Ressurser

    Arena 8–10

    Artikkel

    Elevark

    Last ned elevark.

  • Humanisme

    Store spørsmål 8–10

    Ressurs

  • Humanisme

    Store spørsmål 8–10

    Ressurs

    Hva menes med begrepene?

       Interaktiv oppgave.   Interaktiv oppgave.

    Leonardo Da Vincis proporsjonsstudie, den vitruvianske mann, med utstrakte armer og rette ben i en sirkel og et kvadrat.
  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    2 Seksualitet

    To unge kvinner på Pride-parade. De kysser mens de holder et regnbueflagg foran ansiktet.
  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    2 Mangfold – å leve sammen 

    Armer som strekker seg opp med ulike hudfarger og tatoeringer.