Fag
- Engelsk (5290)
- Norsk (3847)
- Matematikk (3223)
- Naturfag (2740)
- Tysk (1935)
- Spansk (1815)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Samfunnsfag (1050)
- Fransk (920)
- Tverrfaglig (527)
- Psykologi (497)
- Religion og etikk (418)
- Kjemi (393)
- Historie (342)
- KRLE (296)
Trinn
- 8. trinn (2657)
- 10. trinn (2652)
- 9. trinn (2652)
- Vg1 (2371)
- 5. trinn (1572)
- 6. trinn (1572)
- 7. trinn (1572)
- Vg2 (1531)
- 1. trinn (1180)
- 2. trinn (1180)
- 3. trinn (1168)
- 4. trinn (1167)
- Vg3 (525)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Ane Christiansen (4)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Anne Tveit (1)
- Billy Steinberg (1)
- Camilla Lorentzen (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Liv Guldal (1)
- Lucy Hermoza Rigal (1)
- Rick Riordan (1)
- Tom Kelly (1)
Nøkkelord
5491 treff
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
Forsøk
Naturfag SF
Artikkel
1. Molekylmodeller av næringsstoffeneIngreszsz
-
Moveable Feasts
Mat og helse 8–10
Video
-
Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
OppstartFør du leser – oppstartaktivitet fra boka
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Islam
Store spørsmål 8–10
Video
-
Utforsk!
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
-
Lærerveiledning
Store spørsmål 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer vil du finne råd og tips til undervisningen, og mer utdypende innhold om de ulike læringsløpene. I tillegg kan du finne oppgaver og kopioriginaler.
-
1 Kunnskap om naturen
Solaris 8–10
Innholdspakke
1 Kunnskap om naturenHer finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende .
-
September, October
Mat og helse 8–10
Video
-
Mikroorganismer og helse
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
VirusDu har sikkert hørt at noen sykdommer skyldes virus, mens andre skyldes bakterier. Selv om både bakterier og virus kan gi sykdom, er det stor forskjell på hvordan de er bygget opp og formerer seg. Se hvordan virus formerer seg, og hvilke utfordringer virusinfeksjoner som kan spre seg raskt i hele verden, gir.Se hvordan virus formerer seg, og hvilke utfordringer virusinfeksjoner som kan spre seg raskt i hele verden, gir.
-
Stråling – overføring av energi og informasjon
Solaris 8–10
Artikkel
Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Godt grep!
Gente 8–10
Innholdspakke
Godt grep!På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.
-
Lyd og akustikk
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
BølgefenomenerOm du er utendørs, kan du rope mot en fjellvegg og høre ekko. Dette er refleksjon av lyd. Refleksjon er ett av mange bølgefenomener.Om du er utendørs, kan du rope mot en fjellvegg og høre ekko. Dette er refleksjon av lyd. Refleksjon er ett av mange bølgefenomener.
-
Stoffer og stoffblandinger
Naturfag for yrkesfag
Læringsløp
Kremer er emulsjonerKremer er laget ved å blande fettstoffer (smeltet fett eller olje) og vann. Men vann og fett blander seg ikke, så hvordan løser man det?
-
Aktiviteter
Naturfag for yrkesfag
Artikkel
Silent discussionBruk denne aktiviteten til refleksjon og utforsking. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, det gir elevene litt tid til å tenke før de svarer.
-
November, December
Mat og helse 8–10
Video