Fag
- Engelsk (6716)
- Norsk (5809)
- Matematikk (4116)
- Spansk (2472)
- Naturfag (2262)
- Tysk (1478)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- KRLE (1173)
- Samfunnsfag (1063)
- Religion og etikk (914)
- Tverrfaglig (889)
- Sosialkunnskap (875)
- Psykologi (497)
- Kjemi (392)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- 1. trinn (2529)
- 2. trinn (2529)
- 3. trinn (2516)
- 4. trinn (2466)
- 10. trinn (1470)
- 8. trinn (1470)
- 9. trinn (1470)
- 5. trinn (1155)
- 6. trinn (1155)
- 7. trinn (1155)
- Vg1 (433)
- Vg2 (325)
- Vg3 (84)
Forfatter
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Kazu Kibuishi (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
Nøkkelord
3321 treff
-
Geografiske verktøy til bruk i feltoppgaver
Terra Nova
Artikkel
TransektÅ gå et «transekt» er det samme som å følge en rett linje i terrenget (og på kartet), og å merke av det man observerer på veien. Her finner du eksempler og mer informasjon om transekter.
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
PåstanderÅ skille mellom sanne og falske påstander er en god måte å aktivere læring på.
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
Storyboard / tegneserieLa elevene lage en tegneserie der de med tekst og bilde forklarer en prosess.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Kapittel 1
Terra Nova
Video
-
Kapittel 3
Terra Nova
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: AtferdsteoriDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Silent discussion: RusmisbrukBruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Kapittel 9
Terra Nova
Video
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: MenneskerettigheterEtter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Kapittel 1
Terra Nova
Video
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Loop om menneskerettigheterHensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».
-
Kapittel 3
Terra Nova
Video
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
EkspertkaféI denne oppgavetypen skal elevene deles inn i grupper der de skal diskutere forskjellige emner. Illustrasjon © Elisabeth Moseng
-
Lese- og læringstrategier i geografiundervisningen
Terra Nova
Artikkel
Speed-debattLa elevene holde en serie speed-debatter, der de skal diskutere påstander i par i cirka to minutter. Når tiden er ute, bytter elevene partner og får en ny påstand. En slik debatt kan brukes som oppstart til et tema for å aktivisere forkunnskaper, i videre utdypningsarbeid eller som en oppsummeringsaktivitet.