Fag
- Norsk (4399)
- Engelsk (2582)
- Spansk (934)
- Sosialkunnskap (869)
- Tverrfaglig (839)
- Religion og etikk (703)
- Matematikk (690)
- KRLE (585)
- Psykologi (481)
- Historie (287)
- Informasjonsteknologi (284)
- Kjemi (193)
- Naturfag (166)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (152)
Trinn
- 1. trinn (3032)
- 2. trinn (3032)
- 3. trinn (3020)
- 4. trinn (2969)
- 10. trinn (1942)
- 8. trinn (1942)
- 9. trinn (1942)
- Vg2 (1644)
- Vg1 (1558)
- 5. trinn (1389)
- 6. trinn (1389)
- 7. trinn (1389)
- Vg3 (182)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Kazu Kibuishi (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
3214 treff
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: AtferdsteoriDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Silent discussion: RusmisbrukBruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: MenneskerettigheterEtter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Loop om menneskerettigheterHensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Filosofiske samtalerAktualitetssak om Filosofiske samtaler
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Jul i Aschehoug UniversAktualitetssak om juleinnhold.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Marginalisering og utenforskapElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Dialogduk: SamlivDette er en fin repetisjonsoppgave som får aktivisert alle i klasserommet.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialkunnskapHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Barn og unges oppvekstElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Kapittelpresentasjoner
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
KapittelpresentasjonerHer finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Stjerne: Livsfaser og oppvekstBygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Stjerne: Demokrati og valgBygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring.