Fag
- Engelsk (8532)
- Norsk (7644)
- Matematikk (4053)
- Naturfag (3840)
- Spansk (2892)
- Tysk (2377)
- Samfunnsfag (1756)
- Helse- og oppvekstfag (1178)
- KRLE (1145)
- Tverrfaglig (980)
- Fransk (918)
- Religion og etikk (854)
- Sosialkunnskap (788)
- Mat og helse (261)
- Samfunnskunnskap (253)
Trinn
- 1. trinn (839)
- 2. trinn (839)
- 3. trinn (826)
- 5. trinn (826)
- 6. trinn (826)
- 7. trinn (826)
- 4. trinn (776)
- Vg2 (725)
- 10. trinn (532)
- 8. trinn (532)
- 9. trinn (532)
- Vg3 (478)
- Vg1 (445)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Anne Tveit (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Demian Vitanza (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
Nøkkelord
1430 treff
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Det amerikanske valgetI dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA og gjøre oppgavene i del 2.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Omfordeling av statsbudsjettetOppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Inkluderende arbeidslivI denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:
-
Utenforskap og barnefattigdom
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
SamarbeidslæringÅ dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 6
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Test deg selvSvar på spørsmålene under. NB! Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka.
-
Årsplan
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du tre ulike årsplaner; én temabasert, én som følger bokas kronologi og én som passer i valgår.
-
Ungdom og påvirkning
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lar du deg påvirke av reklame i sosiale medier?Oppgaven under er todelt. Først skal du ta stilling til påstanden under. Deretter skal du i gruppe med tre andre diskutere fire spørsmål. Læreren deler dere inn i grupper og gir hver av dere én av de fire oppgavene under. Du skal forberede deg på «din» oppgave, før du presenterer den for de andre på gruppa og åpner opp for diskusjon. Bruk dialogduken til å notere deg de viktigste punktene fra gruppediskusjonen.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 8
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lær fagbegrepene i kapittel 8Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.
-
Kan du dette nå?
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Å studere samfunnetTest deg selv. kan du det du har lært om i metodekapitlet nå?
-
Aktualitetssaker
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
AktualitetssakerHer finner du aktualitetssaker som tidligere har vært publisert på forsida av nettressursen vår.Her finner du aktualitetssaker som tidligere har vært publisert på forsida av nettressursen vår.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Speeddate: Arbeids- og næringslivElevene øver seg på å snakke med hverandre om arbeids- og næringsliv.
-
Hva er nødvendig forbruk?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Referansebudsjett versus Andrés budsjettI denne oppgaven skal dere sammenligne Andrés budsjett med et referansebudsjett.
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Ytringsfriheten truetTusenvis av mennesker demonstrerer i Paris og i andre franske byer for tida. Hva er årsaken til alle markeringene , og hva har dette med Hamas å gjøre?
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Ruth Bader Ginsburgs bortgangI USA er en høyesterettsdommer død. Hvorfor får det massiv oppmerksomhet langt utenfor USAs grenser?
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Kulturarbeiderstreiken er overHvorfor streiket kulturarbeiderne? Hva ble gjort for å løse konflikten underveis? Hva ble resultatet? Les mer om streiken på nrk.no
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Nyttig valgmanipulasjon?I 2019 prøvde Andreas Wahl i «Folkeopplysningen» å manipulere skolevalget i Lillestrøm. Hvorfor opplevde elevene på Lillestrøm at forsøket var nyttig, og hva kan vi lære av det ?