Hopp til hovedinnhold

Søk

1222 treff

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Moveable Feasts

    Mat og helse 8–10

    Video

  • 9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 9.

  • Islam

    Store spørsmål 8–10

    Video

  • September, October

    Mat og helse 8–10

    Video

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Kapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag. 

  • November, December

    Mat og helse 8–10

    Video

  • 6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig 

    En by i ruiner etter bombing.
  • July, August

    Mat og helse 8–10

    Video

  • 10 Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    10 Fattigdom og rikdom i verden

    Boligområde der vi ser tydelig forskjell på tettpakkede områder med små boliger og store hus i egne hager.
  • Etikk

    Store spørsmål 8–10

    Video

  • 1 Kildekritikk – hvordan vet du det?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.

  • 12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Kjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt. 

  • Urfolks religioner

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Fordyp deg

    Velg deg ett bestemt urfolk, og lag en presentasjon av deres religion. Bildet du ser her, er fra Grønland. 

  • March, April

    Mat og helse 8–10

    Artikkel

    April Fool's Day

    What is an April Fool's joke? 

  • Urfolks religioner

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Tatoveringer

    Det finnes mange elementer fra urfolks religioner i dagens motebilde. Blant annet bygger tatovering og piercing ofte på tradisjoner fra urfolk. Finn ut mer om det. Lag en bildekarusell eller en digital fortelling.

  • 9 Kampen om Afrika

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet handler om hva koloniseringen på 1800- og 1900-tallet gjorde med Afrika, og hvordan den la grunnlag for en del av problemene verdensdelen fortsatt sliter med i dag. Afrika er en verdensdel rik på ressurser, men kampen om ressursene har skapt mange konflikter og bidratt til at mange mennesker har levd og fremdeles lever i fattigdom. 

  • 4 Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Nasjonalisme er et komplisert, men også stadig aktuelt tema. Kunnskap om begreper, som nasjon, nasjonalstat og nasjonalisme, er nyttige for å forstå historien og kunne orientere seg i dagens samfunn. Målet med dette kapitlet er å gi elevene en grunnleggende forståelse av ulike aspekter ved nasjonalismen og gjøre dem bevisste på hvilke farer overdreven nasjonalisme kan medføre. Temaet er knyttet til kjerneelementet demokrati og medborgerskap.

  • 12 Arbeid, inntekt og forbruk

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet åpner for at elevene kan begynne å tenke over hva de har lyst til å gjøre når de blir eldre. Hva slags yrke ser de for seg at de kan ha? Hvordan ønsker de å leve og bruke pengene sine? Her vil elevene få muligheten til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i regning og sette opp et enkelt budsjett.