Fag
- Engelsk (7055)
- Norsk (4843)
- Matematikk (3846)
- Naturfag (3802)
- Tysk (2402)
- Spansk (2076)
- Samfunnsfag (1721)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Tverrfaglig (1017)
- Fransk (920)
- KRLE (570)
- Religion og etikk (288)
- Mat og helse (266)
- Samfunnskunnskap (254)
- Kunst og håndverk (211)
Trinn
- 1. trinn (2685)
- 2. trinn (2685)
- 3. trinn (2672)
- 4. trinn (2622)
- 5. trinn (1311)
- 6. trinn (1311)
- 7. trinn (1311)
- 10. trinn (843)
- 8. trinn (843)
- 9. trinn (843)
- Vg2 (396)
- Vg3 (376)
- Vg1 (36)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
- Linn Skåber (1)
Nøkkelord
1800 treff
-
Det var en gang ...
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UtprøvingDette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
Levende grafer
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
InspirasjonDette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Monstermøte
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UtprøvingDette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag dyrElevene lager fantasifulle dyr av doruller.
-
Kristendommen
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Merkelige merkedagerI Norge feires fastelavn, jonsok (sankthans), olsok, luciadagen og halloween. Finn ut hva som er bakgrunnen for feiringene. Lag en presentasjon, en podkast eller en digital fortelling.
-
Eske med lokk
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UndersøkelseFinn ut om noen har gjort noe som likner fra før.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag regnbueElevene lager regnbue av silkepapir. Kompetansemål 2. trinn: vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
TotemdyrOfte trodde man at et spesielt dyr var knyttet til ens egen stamme – et totemdyr. Hvis du skulle velge et spesielt dyr du føler deg spesielt knyttet til – et totemdyr – hva skulle det være? Begrunn svaret. Velg et totemdyr for hele klassen og lag et kunstverk ut av det.
-
Store spørsmål 8–10
Store spørsmål 8–10
Produkt
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag dukketeaterElevene lager dukketeater med krimmysterier.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag robotElevene lager roboter av esker eller doruller.
-
Eske med lokk
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
InspirasjonVær nysgjerrig og tenk på det som motiverer dere.
-
Humanisme
Store spørsmål 8–10
Ressurs
-
Humanisme
Store spørsmål 8–10
Ressurs
Hva menes med begrepene?Interaktiv oppgave. Interaktiv oppgave.
-
Levende grafer
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
ProduksjonDette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.
-
Kristendommen
Store spørsmål 8–10
Artikkel
ApokalypseDet står at Bibelen slutter med en apokalypse. Hva er egentlig det? Mange kunstverk, bøker, filmer og spill har apokalyptiske temaer. Finn eksempler på det og lag en presentasjon eller en digital fortelling. Charles Mottram: «Vredens dag» (1857). I det gamle testamentet tolkes nød og ulykke som Guds straff for ulydighet mot budene.
-
Religiøst mangfold
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Alternativ behandlingVelg en type alternativ behandling, finn informasjon på internett. Du kan bruke denne listen fra Wikipedia som utgangspunkt. Lag en presentasjon der du forklarer hva denne behandlingstypen du har valgt går ut på. Prøv også om du kan finne trekk ved behandlingen som kan knyttes til alternativbevegelsen.
-
Store spørsmål med oppgaver
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Kan vi vite noe sikkert?Er du sikker på at du eksisterer her og nå? Er du, dine venner, din familie og stedet du bor på, virkelig? Eller kan det være at alt er en illusjon? Du vil sannsynligvis si at ja, du eksisterer. Men hvordan kan du vite det helt sikkert? Platon var den første filosofen som satte filosofien inn i et system. Han blir den dag i dag regnet som en av de viktigste filosofene. Filosofene som kom etter, ble inspirert. Mange av dem brukte mye tid på å tolke og fortelle om Platon. Det var vanlig helt fram til 1600-tallet. Da kom det en ny generasjon filosofer. En av de viktigste var trolig franskmannen René Descartes. Han var opptatt av mye av det samme som Platon: Hva er egentlig sant – og kan vi vite hva som er virkelig?Platon var den første filosofen som satte filosofien inn i et system. Han blir den dag i dag regnet som en av de viktigste filosofene. Filosofene som kom etter, ble inspirert. Mange av dem brukte mye tid på å tolke og fortelle om Platon. Det var vanlig helt fram til 1600-tallet. Da kom det en ny generasjon filosofer. En av de viktigste var trolig franskmannen René Descartes. Han var opptatt av mye av det samme som Platon: Hva er egentlig sant – og kan vi vite hva som er virkelig?