Hopp til hovedinnhold

Søk

1464 treff

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Kraftanalyse

    Før vi går i gang med simuleringer og dataanalyse, er det verdt å bruke litt tid på å analysere kreftene som virker på en ballong som faller.

  • Ressurser

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • 3G Algoritmer og effektivitet

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • Twig-filmer kapittel 8

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • Twig-filmer kapittel 9

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • ERGO Fysikk 1

    ERGO Fysikk 1–2

    Artikkel

    Velkommen

    Her finner du: simuleringer i HTML-format programmeringsressurser tilpasset fysikkfaget løsningsforslag til lærebokoppgaver, interaktive oppgaver og forsøksbeskrivelser til bokas kapitler TWIG-filmer lærerressurser

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Ditt eget luftmotstandsforsøk

    Luftmotstand påvirker alt som beveger seg gjennom lufta. Nå kan du selv utforske virkningen av luftmotstand på ulike gjenstander.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Vurdering av utforskende arbeid

    Et slikt prosjekt kan dekke to av kompetansemålene i Fysikk 2. Men vurdering av praktisk og utforskende arbeid kan være utfordrende.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Forarbeid

    Det er få elever som er vant til å utforme en problemstilling som kan undersøkes praktisk eller teoretisk. Elevene vil støte på mange utfordringer i et slikt prosjekt og det er lurt å la dem jobbe med og diskutere mindre problemstillinger før de går i gang med den selvvalgte problemstillingen.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Eksempler på forskningsspørsmål

    Forslagene er hentet fra gjennomførte «individual investigations» ved IB-linjen (oversatt til norsk). Problemstillingene gjenspeiler delvis hva som en «pensum» i fysikk på IB og hvor langt ut i kurset (som er 2-årig) elevene er kommet når prosjektet gjennomføres.

  • 4C Brukerinput

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Hente skjemainnhold med JavaScript

    Nå har vi et skjema med en knapp, så nå kan vi legge til JavaScript for å hente elementene og finne ut hva brukeren har skrevet i dem.

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    <div>-elementet

    Nå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Overskrifter og avsnitt med HTML

    Nå kan vi legge til litt innhold i

    -elementet vårt. Her skal vi se på hvordan vi kan legge til overskrifter og avsnitt. Senere skal vi se på hvordan vi kan legge til andre typer innhold. 

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Bilder

    Det er bilder på nesten alle nettsider. Hvis de brukes på en god måte, bidrar de til en penere og mer informativ nettside. 

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Gi informasjon til funksjoner (parametre)

    Funksjonen siHei() , som vi laget på forrige side, gir det samme resultatet hver gang vi bruker den. Ofte ønsker vi at en funksjon skal gi forskjellige resultater i ulike situasjoner.