Fag
- Engelsk (6563)
- Norsk (6222)
- Matematikk (5175)
- Naturfag (3536)
- Tysk (1579)
- Samfunnsfag (1533)
- KRLE (1395)
- Tverrfaglig (1002)
- Religion og etikk (988)
- Spansk (928)
- Fransk (687)
- Mat og helse (264)
- Kunst og håndverk (211)
- Sosialkunnskap (130)
- Kroppsøving (88)
Trinn
- 10. trinn (2555)
- 8. trinn (2555)
- 9. trinn (2555)
- 1. trinn (2383)
- 2. trinn (2383)
- 3. trinn (2367)
- 4. trinn (2317)
- 5. trinn (2041)
- 6. trinn (2041)
- 7. trinn (2041)
- Vg3 (1066)
- Vg1 (958)
- Vg2 (855)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Camilla Lorentzen (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
Nøkkelord
5715 treff
-
Påvirkning av kroppens signalsystemer
Solaris 8–10
Artikkel
Diskuter – anabole steroiderGå inn på ung.no og velg temaet doping. Her kan du lese om anabole steroider. Hva bør ungdom vite om anabole steroider? Skriv ned fem punkter. Kan dopingmidler ha bivirkninger som er spesifikke for jenter? Finn ut litt om jenter og doping.
-
Søvn, mosjon og mat
Solaris 1–4
Læringsløp
Før du skal soveTekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?Tekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Bli en forskerLæringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.Læringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.
-
Stråling overfører informasjon
Solaris 8–10
Læringsløp
Stråling overfører informasjonI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunnI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunn
-
Mikrober
Solaris 8–10
Læringsløp
MikroberBåde bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Men det vil helst gå bra ...Avsluttende tekst i læringsløpet "Når ting ikke går som planlagt ...".
-
Energi overalt
Solaris 8–10
Artikkel
PendelenHer skal du gjennomføre en simulering av en pendelbevegelse – noe som svinger fram og tilbake – og undersøke hva som skjer med energien.
-
Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Artikkel
BalanseI denne aktiviteten skal dere utforske balansen og lillehjernens funksjon.
-
Energi og krefter holder verden i gang
Solaris 8–10
Artikkel
Undersøk størrelsene tyngde og masseI denne aktiviteten skal du bestemme massen til noen gjenstander uten å veie dem. Da trenger du en kraftmåler til å måle tyngden og formelen som viser sammenhengen mellom tyngde, masse og tyngdeakselerasjon, G = m ⋅ g . Tyngdeakselerasjonen er 9,8 m/s 2 .
-
Energi og krefter holder verden i gang
Solaris 8–10
Artikkel
Finn ut mer – Isaac NewtonSir Isaac Newton gjorde eksperimenter og beregninger og kom fram til det vi kaller Newtons lover – tre lover om krefter. I tillegg oppdaget han for eksempel hvordan tyngdekraften virker for å holde planeter i bane. Det du har lært om krefter i dette kapitlet, var det Newton som kom fram til.
-
Kjemi – stoffer og reaksjoner
Solaris 8–10
Artikkel
Massebevaring når salt løses i vannI denne aktiviteten skal du undersøke om massen til salt bevares når det løser seg i vann.
-
Energi og krefter holder verden i gang
Solaris 8–10
Artikkel
Hvilken rakett går lengst?I denne aktiviteten skal du lage en rakett som du skal skyte opp, og undersøke hva som får den til å gå lengst.
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
Kobling av LED-erI denne aktiviteten skal du koble sammen LED-er for å undersøke hvordan de virker, og samtidig lære litt om hvordan vi kobler elektroniske kretser.
-
Kjønn og identitet – hvem er jeg?
Solaris 8–10
Artikkel
Kunnskap er maktI denne aktiviteten skal du lese to artikler som tar opp temaet porno. Deretter skal du diskutere innholdet med medelever.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Vurdering
Solaris 8–10
Artikkel
Tips til fordypningFørst og fremst til inspirasjon for lærer, men også for elever som ønsker å lære mer.
-
Oppstart – Kroppens forsvar
Solaris 1–4
Læringsløp
Oppstart – Kroppens forsvarLæringsløpet "Oppstart" i temaet Kroppens forsvar.Læringsløpet "Oppstart" i temaet Kroppens forsvar.
-
Blandinger og løsninger
Solaris 1–4
Læringsløp
Skille sand fra vannBland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.
-
Smittsomme sykdommer
Solaris 1–4
Læringsløp
Vi kan smitte hverandreTekst om smitte i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"Tekst om smitte i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"
-
Kan vi høre en bæsj?
Solaris 1–4
Læringsløp
Kan vi høre en bæsj?Lesetekst i læringsløpet "Bæsj og andre spor".Lesetekst i læringsløpet "Bæsj og andre spor".