Fag
- Engelsk (5164)
- Norsk (3726)
- Matematikk (3220)
- Naturfag (2879)
- Tysk (1568)
- Samfunnsfag (1472)
- Tverrfaglig (986)
- Spansk (763)
- Fransk (682)
- KRLE (535)
- Mat og helse (259)
- Religion og etikk (253)
- Kunst og håndverk (211)
- Kroppsøving (88)
- Musikk (78)
Trinn
- 2. trinn (3758)
- 1. trinn (3757)
- 3. trinn (3745)
- 4. trinn (3745)
- 10. trinn (2723)
- 8. trinn (2723)
- 9. trinn (2723)
- Vg2 (1800)
- 5. trinn (1687)
- 6. trinn (1687)
- 7. trinn (1687)
- Vg3 (1573)
- Vg1 (1513)
Forfatter
- Ingvild Vik, journalist (6)
- Lars Saabye Christensen (6)
- Teresa Grøtan (6)
- Ellen Birgitte Johnsrud (5)
- Halldis Moren Vesaas (5)
- Hege Siri (5)
- Linn Skåber (5)
- Mattias Göransson (5)
- André Bjerke (4)
- Bjørnstjerne Bjørnson (4)
- Camara Lundestad Joof (4)
- Ingrid Spilde (4)
- Jan Grue (4)
- Jo Nesbø (4)
- John S. Jamtli (4)
Nøkkelord
4185 treff
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Bruk nynorsk
Fabel 8–10
Artikkel
PronomenPronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
BåtenDiskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
-
Dikt og sangtekster
Fabel 8–10
Innholdspakke
Dikt og sangtekster«hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel .
-
Bygg opp en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
Bygg opp en fortellingDa Knut Hamsun hadde fått ideen til fortellingen «En ganske alminnelig flue», lagde han helt sikkert en plan for teksten. På den tiden fantes det ikke pc-er, så han skrev for hånd.
-
To tekster om pandemi
Fabel 8–10
Læringsløp
SignalordOrdene som forfatteren velger, kan inneholde nøkler til å forstå handlingen. Noen ord kan være som signaler til leseren. For å forstå det som ligger mellom linjene i teksten, må vi prøve å forstå hva disse ordene kan bety.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Livredd for å leve, dødsredd for å døHva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?
-
Si det
Fabel 8–10
Artikkel
Edith forklarer hva etos, logos og patos erEdith Amalie Lindtner forklarer hva etos, logso og patos er.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid? Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Har du genene for overvekt?Basert på kunnskap om gener kan vi anslå hvem som kommer til å bli overvektige allerede fra tre års alder.Basert på kunnskap om gener kan vi anslå hvem som kommer til å bli overvektige allerede fra tre års alder.
-
Les for å oppleve
Fabel 8–10
Artikkel
SitatloggI en sitatlogg skriver du ned setninger fra boka du leser, som du synes er ekstra viktige, fine, morsomme eller rare.
-
Skriv tekster med god sammenheng
Fabel 8–10
Artikkel
Synonymer og antonymerSynonymer og antonymer er ulike måter å variere språket på.
-
Tegneserier og bildebøker
Fabel 8–10
Artikkel
Ivar Aasen – ei historie om kjærleikLes et utdrag av tegneserieromanen om Ivar Aasen.
-
Skriv om livet på begynnelsen av 1900-tallet
Fabel 8–10
Læringsløp
FørsteutkastBruk tankekartet, tokolonnenotatet eller tidslinjen og skriv et førsteutkast av teksten. I denne fasen må du være snill med deg selv og dine egne ideer. Hvis du står fast, kan du for eksempel ta fem minutter og tenkeskrive.
-
Bygg opp en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
Bygg opp en fortellingHer lærer du å bygge opp en fortelling. Til venstre ser du en tekst av Knut Hamsun. Da han skrev sine romaner, fantes det ikke datamaskiner. Hvis han ombestemte seg, måtte han stryke over. Det fantes ingen autokorrektur, ingen automatisk lagring og heller ingen mulighet for å flytte rundt på det man hadde skrevet. Når du skal bygge opp en tekst, har du helt andre muligheter, men du kan fortsatt lære mye av Hamsun. Her lærer du å bygge opp en fortelling. Til venstre ser du en tekst av Knut Hamsun. Da han skrev sine romaner, fantes det ikke datamaskiner. Hvis han ombestemte seg, måtte han stryke over. Det fantes ingen autokorrektur, ingen automatisk lagring og heller ingen mulighet for å flytte rundt på det man hadde skrevet. Når du skal bygge opp en tekst, har du helt andre muligheter, men du kan fortsatt lære mye av Hamsun.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Flott, engasjert skyteskiveDiskuter to og to: Hvorfor tror dere mange blir så sinte på sosiale medier? Er de like sinte om man møter dem ansikt til ansikt, tro?Diskuter to og to: Hvorfor tror dere mange blir så sinte på sosiale medier? Er de like sinte om man møter dem ansikt til ansikt, tro?
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
g eller kI noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt – g eller k?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
Bruk språket
Fabel 8–10
Ressurs
Gamle og nye ordSe på ordene i rammen under. Skjønner dere hva disse ordene betyr? Søk opp de ordene dere ikke skjønner eller er usikre på betydningen av. Lag en ordliste av alle ordene og del den med resten av klassen.Se på ordene i rammen under. Skjønner dere hva disse ordene betyr? Søk opp de ordene dere ikke skjønner eller er usikre på betydningen av. Lag en ordliste av alle ordene og del den med resten av klassen.
-
Skriv om livet på begynnelsen av 1900-tallet
Fabel 8–10
Læringsløp