Hopp til hovedinnhold

Søk

56 treff

  • 4 Stråling – overføring av energi og informasjon

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    4 Stråling – overføring av energi og informasjon

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • 3 Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    3 Drivhuseffekten og klimaendringer

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • 7 Energi fra kjemiske reaksjoner

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    7 Energi fra kjemiske reaksjoner

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Løsninger

    Grunnbok i historie

    Artikkel

  • Celler

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Se på celler fra de grønne delene på planten (fagermose)

    I dette forsøket skal du se på celler fra for eksempel mosen fagermose og studere cellenes oppbygging og hvordan de er organisert. Du skal sammenlikne med andre typer planteceller.

    Et nærbilde av et grønt blad.
  • Vurdering og fordypning

    Grunnbok i historie

    Artikkel

  • Kunnskap om naturen

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Hva handler det om?

    Les hva kapitlet handler om og hva du skal lære.

    Oreskog.
  • Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Gasser i vann

    I denne aktiviteten skal dere undersøke sammenhengen mellom temperaturen i vann og evnen vannet har til å holde på gasser.

  • Bærekraftig bruk av naturressursene

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Økologisk fotavtrykk

    En måte å måle forbruket vårt på er hvor stort areal som trengs for å produsere alle ressursene vi bruker – til energi, mat, klær og alle andre produkter – i tillegg til det arealet med skog som trengs for å absorbere klimagassene fra forbruk og transport. Dette arealet kalles det økologiske fotavtrykket vårt.

  • Fornybare og ikke-fornybare naturressurser

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Ikke-fornybare ressurser

    Naturressurser hentes fra naturen på ulike måter. For eksempel utvinnes aluminium fra dagbrudd, der man graver seg ned rett fra overflaten. Dagbrudd fører til store inngrep i naturen.

  • Fornybare og ikke-fornybare naturressurser

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Økosystemtjenester

    Hvor mye er en tur på fjellet eller i skogen verdt? Og hva med mangfoldet av arter?

  • Vurdering

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Avslutning/Vurdering

    Om vurdering og andre tips.

  • Nerve- og hormonsystemet

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Flere oppgaver om nerve- og hormonsystemet

    Andre oppgaver til kapittelet Nerve- og hormonsystemet.

  • Naturressurser

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Sammendrag om naturressurser

    Naturressurser er alt det vi har nytte av fra naturen. Mange naturressurser er råstoffer, det vil si utgangspunkt for ting vi lager.

  • Hva påvirker identitet?

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Oppgaver: Hva påvirker identitet?

    Oppgaver til teksten Hva påvirker identitet?

  • Lærerveiledning

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Oppstart

      Før du leser - oppstartaktivitet fra boka

  • Naturressurser

    Grunnbok i historie

    Video

  • Ressurser

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Labvettregler

    Det er viktig å følge labvettreglene og ha god kjemikunnskap.

  • Lærerveiledning

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Syrer og baser – kjemi på kjøkkenet

    Det kan være motiverende for elevene å bruke stoffer de møter i hverdagen når de skal utforske kjemiske reaksjoner.

  • 7 En elektrisk verden

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    7 En elektrisk verden

    I dette kapitlet ser vi på kanskje den viktigste formen for energitransport, nemlig elektrisk strøm. Målet med kapitlet er at elevene skal få en forståelse av hva elektrisk strøm er, hvordan den oppstår, og hvordan den transporterer elektrisk energi fra energiverkene og til hjemmene og apparatene våre. For å forstå dette, trenger elevene å ha kjennskap til en del begreper knyttet til elektrisitetslære, og hvordan ulike kretser er satt sammen. I tillegg har de praktisk nytte av å vite hva som skjer i overgangen fra strømnettet til de elektriske kretsene i huset.  En elektrisk verden  er et kapittel under temaet Stoffer og energi .