Fag
- Engelsk (2700)
- Norsk (2335)
- Matematikk (1948)
- Naturfag (1737)
- Tysk (1035)
- Samfunnsfag (779)
- Fransk (688)
- Tverrfaglig (527)
- Spansk (425)
- KRLE (255)
- Religion og etikk (250)
- Mat og helse (154)
- Kroppsøving (60)
- Historie (56)
- Kunst og håndverk (55)
Trinn
- Vg3 (293)
- Vg2 (275)
- 10. trinn (56)
- 8. trinn (56)
- 9. trinn (56)
- 1. trinn (5)
- 2. trinn (5)
- 3. trinn (5)
- 4. trinn (5)
Nøkkelord
56 treff
-
4 Stråling – overføring av energi og informasjon
Grunnbok i historie
Innholdspakke
4 Stråling – overføring av energi og informasjonLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
3 Drivhuseffekten og klimaendringer
Grunnbok i historie
Innholdspakke
3 Drivhuseffekten og klimaendringerLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
7 Energi fra kjemiske reaksjoner
Grunnbok i historie
Innholdspakke
7 Energi fra kjemiske reaksjonerLøsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.
-
Løsninger
Grunnbok i historie
Artikkel
-
Celler
Grunnbok i historie
Artikkel
Se på celler fra de grønne delene på planten (fagermose)I dette forsøket skal du se på celler fra for eksempel mosen fagermose og studere cellenes oppbygging og hvordan de er organisert. Du skal sammenlikne med andre typer planteceller.
-
Vurdering og fordypning
Grunnbok i historie
Artikkel
-
Kunnskap om naturen
Grunnbok i historie
Artikkel
Hva handler det om?Les hva kapitlet handler om og hva du skal lære.
-
Drivhuseffekten og klimaendringer
Grunnbok i historie
Artikkel
Gasser i vannI denne aktiviteten skal dere undersøke sammenhengen mellom temperaturen i vann og evnen vannet har til å holde på gasser.
-
Bærekraftig bruk av naturressursene
Grunnbok i historie
Læringsløp
Økologisk fotavtrykkEn måte å måle forbruket vårt på er hvor stort areal som trengs for å produsere alle ressursene vi bruker – til energi, mat, klær og alle andre produkter – i tillegg til det arealet med skog som trengs for å absorbere klimagassene fra forbruk og transport. Dette arealet kalles det økologiske fotavtrykket vårt.
-
Fornybare og ikke-fornybare naturressurser
Grunnbok i historie
Læringsløp
Ikke-fornybare ressurserNaturressurser hentes fra naturen på ulike måter. For eksempel utvinnes aluminium fra dagbrudd, der man graver seg ned rett fra overflaten. Dagbrudd fører til store inngrep i naturen.
-
Fornybare og ikke-fornybare naturressurser
Grunnbok i historie
Læringsløp
ØkosystemtjenesterHvor mye er en tur på fjellet eller i skogen verdt? Og hva med mangfoldet av arter?
-
Vurdering
Grunnbok i historie
Artikkel
Avslutning/VurderingOm vurdering og andre tips.
-
Nerve- og hormonsystemet
Grunnbok i historie
Artikkel
Flere oppgaver om nerve- og hormonsystemetAndre oppgaver til kapittelet Nerve- og hormonsystemet.
-
Naturressurser
Grunnbok i historie
Artikkel
Sammendrag om naturressurserNaturressurser er alt det vi har nytte av fra naturen. Mange naturressurser er råstoffer, det vil si utgangspunkt for ting vi lager.
-
Hva påvirker identitet?
Grunnbok i historie
Læringsløp
Oppgaver: Hva påvirker identitet?Oppgaver til teksten Hva påvirker identitet?
-
Lærerveiledning
Grunnbok i historie
Artikkel
OppstartFør du leser - oppstartaktivitet fra boka
-
Naturressurser
Grunnbok i historie
Video
-
Ressurser
Grunnbok i historie
Artikkel
LabvettreglerDet er viktig å følge labvettreglene og ha god kjemikunnskap.
-
Lærerveiledning
Grunnbok i historie
Artikkel
Syrer og baser – kjemi på kjøkkenetDet kan være motiverende for elevene å bruke stoffer de møter i hverdagen når de skal utforske kjemiske reaksjoner.
-
7 En elektrisk verden
Grunnbok i historie
Innholdspakke
7 En elektrisk verdenI dette kapitlet ser vi på kanskje den viktigste formen for energitransport, nemlig elektrisk strøm. Målet med kapitlet er at elevene skal få en forståelse av hva elektrisk strøm er, hvordan den oppstår, og hvordan den transporterer elektrisk energi fra energiverkene og til hjemmene og apparatene våre. For å forstå dette, trenger elevene å ha kjennskap til en del begreper knyttet til elektrisitetslære, og hvordan ulike kretser er satt sammen. I tillegg har de praktisk nytte av å vite hva som skjer i overgangen fra strømnettet til de elektriske kretsene i huset. En elektrisk verden er et kapittel under temaet Stoffer og energi .