Hopp til hovedinnhold

Søk

32 treff

  • Landskapets hemmeligheter

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan ble landskapet der jeg bor til?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Blomsterbuketten

    Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.

    Thumbnail.
  • Landskapets hemmeligheter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Meteoritter former landskapet

    En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.

  • Landskapets hemmeligheter

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Geologi på andre planeter

    Artikkel om geologien på andre planeter, og en utforskende aktivitet knyttet til geologien på Mars.Artikkel om geologien på andre planeter, og en utforskende aktivitet knyttet til geologien på Mars.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Steinene forteller

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Bli kjent med tre mineraler

    En artikkel om mineraler.En artikkel om mineraler.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Presentasjon om bergartene

    Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.

    Thumbnail.
  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Jorda og sola .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Jorda og sola .

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Jorda og sola

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva er et år?

    Artikkel om hva ett år er.Artikkel om hva ett år er.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag modell for en planet

    Lag en modell eller en tegning for en annen planet enn jorda.

    Thumbnail.
  • Spor etter isen

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Spor etter isen

    Læringsløp om hvordan isen har formet og etterlatt seg spor i landskapet. Elevene skal lage en modell av en isbre.Læringsløp om hvordan isen har formet og etterlatt seg spor i landskapet. Elevene skal lage en modell av en isbre.

  • Kjennetegn på liv

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan vet vi det?

    Elevene skal lære om hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg gjennom tekster og aktiviteter om vitenskapsfolk som lever og har levd. Her er det Johann Baptista van Helmont det skal handle om. Han var en flamsk lege, kjemiker og naturfilosof. I denne artikkelen kan vi lese om hvordan han forsøkte å finne ut hva en plante trenger for å vokse.Elevene skal lære om hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg gjennom tekster og aktiviteter om vitenskapsfolk som lever og har levd. Her er det Johann Baptista van Helmont det skal handle om. Han var en flamsk lege, kjemiker og naturfilosof. I denne artikkelen kan vi lese om hvordan han forsøkte å finne ut hva en plante trenger for å vokse.

  • Oppstart – Sola og planetene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Sola og planetene

    Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .Oppstartsløp til temaet Sola og planetene .

    Jente i romskip på vei ut i verdensrommet. Ser månen og en romstasjon. Skimter jorda.
  • Årstider

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Årstider

    Artikkelsamling om de fire årstidene og hvorfor vi har ulike årstider.Artikkelsamling om de fire årstidene og hvorfor vi har ulike årstider.

    Thumbnail.
  • Krefter forandrer landskapet

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Krefter forandrer landskapet

    Læringsløp om hvordan landskapet har blitt formet av indre og ytre krefter. Læringsløp om hvordan landskapet har blitt formet av indre og ytre krefter. 

    Krefter forandrer landskaper_thumb.png
  • De prikkete bergartene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    De prikkete bergartene

    Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).