Fag
- Engelsk (2766)
- Norsk (2413)
- Matematikk (2039)
- Naturfag (1717)
- Tysk (992)
- Samfunnsfag (754)
- Fransk (682)
- Tverrfaglig (527)
- Spansk (492)
- KRLE (258)
- Religion og etikk (253)
- Mat og helse (162)
- Kroppsøving (57)
- Kunst og håndverk (55)
- Historie (52)
Trinn
- Vg1 (3423)
- 10. trinn (2192)
- 8. trinn (2192)
- 9. trinn (2192)
- Vg2 (1788)
- 5. trinn (1165)
- 6. trinn (1165)
- 7. trinn (1165)
- Vg3 (655)
- 1. trinn (245)
- 2. trinn (245)
- 3. trinn (233)
- 4. trinn (232)
Nøkkelord
2192 treff
-
Påvirkning av kroppens signalsystemer
Solaris 8–10
Artikkel
Diskuter – anabole steroiderGå inn på ung.no og velg temaet doping. Her kan du lese om anabole steroider. Hva bør ungdom vite om anabole steroider? Skriv ned fem punkter. Kan dopingmidler ha bivirkninger som er spesifikke for jenter? Finn ut litt om jenter og doping.
-
Lydfiler
Gente 8–10
Innholdspakke
LydfilerHer finner du lydfiler til Gente 9.
-
Stråling overfører informasjon
Solaris 8–10
Læringsløp
Stråling overfører informasjonI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunnI dette læringsløpet skal du lære om: Stråling overfører informasjon Vi sender og mottar lyd Vi sender og mottar synlig lys Vi sender og mottar elektromagnetisk stråling IKT og samfunn
-
Mikrober
Solaris 8–10
Læringsløp
MikroberBåde bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.Både bakterier og virus kalles mikroorganismer, eller mikrober , fordi de er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange sopparter er også mikrober. Bakterier, sopp og virus finnes overalt der det er liv. De finnes i luft, jord og vann. De finnes også på hendene dine, pulten din, dørhåndtak, i jorda, på bakken og på matpakka di.
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Men det vil helst gå bra ...Avsluttende tekst i læringsløpet "Når ting ikke går som planlagt ...".
-
Energi overalt
Solaris 8–10
Artikkel
PendelenHer skal du gjennomføre en simulering av en pendelbevegelse – noe som svinger fram og tilbake – og undersøke hva som skjer med energien.
-
Nerve- og hormonsystemet
Solaris 8–10
Artikkel
BalanseI denne aktiviteten skal dere utforske balansen og lillehjernens funksjon.
-
Energi og krefter holder verden i gang
Solaris 8–10
Artikkel
Undersøk størrelsene tyngde og masseI denne aktiviteten skal du bestemme massen til noen gjenstander uten å veie dem. Da trenger du en kraftmåler til å måle tyngden og formelen som viser sammenhengen mellom tyngde, masse og tyngdeakselerasjon, G = m ⋅ g . Tyngdeakselerasjonen er 9,8 m/s 2 .
-
Energi og krefter holder verden i gang
Solaris 8–10
Artikkel
Finn ut mer – Isaac NewtonSir Isaac Newton gjorde eksperimenter og beregninger og kom fram til det vi kaller Newtons lover – tre lover om krefter. I tillegg oppdaget han for eksempel hvordan tyngdekraften virker for å holde planeter i bane. Det du har lært om krefter i dette kapitlet, var det Newton som kom fram til.
-
Kjemi – stoffer og reaksjoner
Solaris 8–10
Artikkel
Massebevaring når salt løses i vannI denne aktiviteten skal du undersøke om massen til salt bevares når det løser seg i vann.
-
Energi og krefter holder verden i gang
Solaris 8–10
Artikkel
Hvilken rakett går lengst?I denne aktiviteten skal du lage en rakett som du skal skyte opp, og undersøke hva som får den til å gå lengst.
-
Informasjonsteknologi og elektronikk
Solaris 8–10
Artikkel
Kobling av LED-erI denne aktiviteten skal du koble sammen LED-er for å undersøke hvordan de virker, og samtidig lære litt om hvordan vi kobler elektroniske kretser.
-
Kjønn og identitet – hvem er jeg?
Solaris 8–10
Artikkel
Kunnskap er maktI denne aktiviteten skal du lese to artikler som tar opp temaet porno. Deretter skal du diskutere innholdet med medelever.
-
Vurdering
Solaris 8–10
Artikkel
Tips til fordypningFørst og fremst til inspirasjon for lærer, men også for elever som ønsker å lære mer.
-
Lydfiler
Gente 8–10
Innholdspakke
LydfilerHer finner du lydfiler til Gente 8.
-
Trusler mot det biologiske mangfoldet
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hvorfor mener mange at vi har gått inn i en ny geologisk tidsepoke? Gi eksempler på hvordan veiutbygging kan påvirke et økosystem. Hvordan påvirker den globale oppvarmingen havet og livet der? Hva kjennetegner miljøgifter? Hva menes med hormonhermere? Hvorfor påvirker mikroplast særlig livet i havet?
-
Forvaltning av naturen
Solaris 8–10
Læringsløp
Hva leste du nå?Hvilken rolle har forskning i forvaltning av naturressurser? Nevn minst to lover som er viktige i forvaltning av naturen. Gi minst ett eksempel på hvordan samenes tradisjonelle kunnskap kan bidra til mer bærekraftig bruk av naturressurser. Hva menes med avbøtende tiltak, og hvordan kan tradisjonell og lokal kunnskap vise hvordan slike tiltak kan fungere best mulig? Gi et eksempel på en situasjon der menneskelig påvirkning gjorde kritisk skade på naturen, men der vi gjorde tiltak som nyttet.
-
Energi fra kjemiske reaksjoner
Solaris 8–10
Artikkel
Hvor lett brenner det?I denne aktiviteten skal du undersøke hvor lett det er å få fyr på en massiv trebit sammenliknet med løse trespon. Det er viktig å følge labvettreglene og ha god kjemikunnskap.
-
Hvor mange er det plass til i økosystemet?
Solaris 8–10
Læringsløp
Økologisk bæreevneØkosystemer kan være store eller små, men det er alltid en grense for hvor mange dyr og planter som kan leve der. Denne grensen varierer med blant annet størrelsen på området, klimaet og tilgangen på ressurser som mat, vann og trygge reirplasser, huler og hi. I et økosystem i balanse vil antallet individer av hver art være nokså stabilt.
-
Trusler mot det biologiske mangfoldet
Solaris 8–10
Læringsløp
Global oppvarmingKlimaendringer er endringer i hvor ofte ulike typer vær forekommer. Dette er ikke noe nytt – klimaet på jorda har til alle tider variert av naturlige årsaker. Men forskning viser at de klimaendringene vi er vitne til i dag, i stor grad skyldes menneskelig påvirkning – spesielt etter den industrielle revolusjonen som begynte i Europa på slutten av 1700-tallet.